sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הטראגדיה היוונית א אדם בימינו הנכנס לטרקלין השירה הקלאסית הקדומה ורוצה לע מוד על מהותה ולהתענג על יוםיה וקסמה , שלא פג טעמם ולא ליחם עד היום הזה , חייב להינתק ממערכת ההשקפות והמושגים שעיצבו את אמת מידתנו הספרותית ואת גישתנו לאמנות בכלל שכן הדעות והערכים , שעל ברכיהם חונכנו ושאליהם התרגלנו משחר ילדותנו , עומדים כחומה בינינו לבין העולם העתיק הזר לנו ללותו והרחוק מתפיםתנו כרחוק מזרח ממערב . ואם כל קורא כיל , שגדל בחיק המסורת של תרבות אירופה , כך , הקורא היהודי על אחת כמה וכמה , שעולם עכו ם זר לו מעיקרו , הן מפאת מרחק הזמן והן מפאת השקפת עולמו ותורת מוסרו המנוגדות בתכלית הניגוד לרוח היהדות . ניגודים יסודיים אלה הלא הם שגרמו בשעתם להתנגשות שבין שני העולמות האלה , היהדות והיוונות , התנגשות הנותנת אותותיה במחשבה היהודית והכללית עד היום הזה . השפעת המחשבה היוונית חדרה אלינו בעקיפין , ואילו השירה ההלנית , אם גם ידועה היתה בשעתה בקרב יהודים בארץ-ישראל ובחוץ לארץ , נשתכחה מאתנו למשך זמן רב מאוד . היעדר מסורת והשפעה ק לאסית זו עומד כמחסום רציני בדרך כניסתו של הקורא היהודי לטרקלין הספרות הקלאסית . דבר זה נכון הוא לגבי השירה היוונית רומית בכללה , ושבעתיים נכון הוא לגבי הטראגדיה היוונית , שהיא תופעה מיוחדת במינה בתולדות ספרות הלאם הקדומה . הוגי דעות וחוקרי-ספרות גם יחד ניסו להגדיר את מהותה של הטראגדיה בדרכים שונות . ניתוחיהם החריפים זרעו אמנם אור על כמה ממסתורי הולדת הטראגדיה , אך עדיין ראשיתה של הדראמה היוונית לוטה בערפילי-קדומים ועקבותיה מוליכים אותנו

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help