sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

אלו עוד לא היו לישראל" שכן הגזרות הנאציות אינן אלא חוליה מיוסרת מאוד בתולדות ישראל , אך לא מחוצה להן . וכשם שנגזרות הקודמות נאחזו היהודים בעקשנות באמונתם כן מן הדין שגם בגטו הנאצי לא נרפה מאמונתנו . והנה כעבור שנה "ביום ו' ערב שבת קודש יח כסלו תש"ג" 27 ) בנובמבר ( 1942 דאג הרבי להוסיף "הגהה" לדרשתו בחנוכה תש"ב : "רק כהצרות שהיו עד שלהי דשנת תש"ב היו כבר , אבל כהצרות משונות ומיתות רעות ומשונות משלהי תש"ב ... לא היו כמותם" " ) אש קודש , " עמ' קלט . ( בדרשה בפרשת עקב תש"א 16 ) באוגוסט ( 1941 טען הרבי מפיאסצ'נה כי יהודי החי בגטו ומקיים את חיי הדת "בכל יכולתו" כשהם מלווים בדאגה עמוקה על ההרס " הגופני והרוחני והריסת התורה והדת , " הרס שאולי לא יהיה לו תקנה , מחזק את כוח עמידתו הנפשית והרוחנית . גדולה מזו , הוא משפיע על הכוחות העליונים להחליש את יסודותיהם המטפיזיים של הטומאה והרוע . עם שלא התכחש לעובדה כי בגטו הנאצי "קשה" לנהל את חיי הדת "כפי שצריכים , " תבע שלא להשתמש בגזרות הנאציות כעילה להתבטל מלימוד "על כל פנים דברים שאינם של עיון או לומר תהלים . " והנה ב"הגהה" לדבריו אלה שהוסיף הרבי בסתיו 1942 הדגיש : "דברים הנ"ל נאמרו ונכתבו בשנת תש"א , שאף שהיו הצרות רבות ומרות מאוד ... עוד היו יכולין לקונן עליהם ... אף ליסר ולחזק את הקיימים לתורה ועבודה . לא כן בשלהי תש"ב ... אין דברים אשר בהם נוכל לקונן על צרותינו . " הנספח הקצר לפרק זה נועד להמחיש כי קובלנת הרבי מפיאסצ'נה לפני המלחמה על התמעטותם של יסודותיה האמוציונליים של החסידות כמו "שתיית יין , רקודין ושיחות החסידים" מושתתת על ההנחה המעוגנת בספרי יראים קלסיים כי השתייה בחברותה מעוררת את כוחות הנפש , מגבירה את השמחה וההתלהבות ומזרזת ומדרבנת את היצירתיות הקדושה . עניינו של הפרק הרביעי הוא דיון בשלוש תעודות מימי חורבנן של קהילות ישראל הקשורות זו בזו ומאששות זו את מהימנותה של זו . זירת המקום של שתיים מהן היא הונגריה , שלפני כיבושה בידי הנאצים שימשה מקלט לפליטי החרב מסלובקיה ומפולין . הראשונה בתעודות אלו היא משנות -1942 , 1943 השנייה ממאי 1943 עד ינואר 1944 והשלישית ממאי . 1944 בשתי התעודות הראשונות מגמות סותרות . בעוד מגמתה של הראשונה היא לקרוע

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help