sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > חיי אישים > מבוא

Page:11

ש"כמעט שהפך ברוב איוולתו ושגעונו את כל מלכות רומי" ' רצונו לומר : כל סדרי העולם , אבל שלטון שגעונו של ניר 1 ן חלף מהר' הקיסרים שבאו אחריו משכו את ידם ממעשי גזל' ושעה שפלוטארכוס עמד בזקנותו ככוהן לפני אפולון בדלפוי , במקדש העתיק שדומיטיאנום קיסר חיזק את בדקו , ודאי היה לבו דווי על הפסלים שאינם , שראה אותם בגלותם ברומי . אבל תמונת המקום בפארו בימי העבר עוד היתה חרותה בזכרונו , ומפלתו של נירון , שאלוהי דלפוי ניבא אותה לרגל אותו גזל , היה בה בנותן טעם לנחמה על חיסרון זה . כשכלה זמן לימודיו באתונה , בימי מלכותו של נירון' חזר פלוטארכום לעיירתו . לימים יצא עוד ממנה פעמים מספר ! עשה באלכסנדריה , זה ביתה של תרבות יוון בארצות המזרח , ושם השלים את תלמודו . בשליחות עיר מולדתו יצא לקורינתוס , אל מושלה הרומאי של יוון . אחריכן ' לפי הנראה בזמן מלכותו של דומיטיאנוס , ביקר ברומי 'nrnn גם הפעם בשליחות מדינית מטעם עירו , ובהזדמנות זו הרצה שם ברבים וסבב בכל איטליה כולה . אבל ישיבת קבע ישב בעיירתו הבויאוטית הקטנה בלבד > לא בחר , בדומה ליוונים אנשי רוח אחרים , לשמש פקיד ברחבי המלכות' או להיות מורה לפי לוסופיה או לאמנות הדיבור באחד מבתי המדרשות , אלא שמר אמונים למולדתו , הסתפק בכיבודיה ומילא את תפקידיה הציבוריים הצנועים במסירות ! לא ביזבז את רכושו . ולא רדף לתרבותו , ראה חיים עם אשתו הטובה ועם ילדיו , בחוג מצומצם של ידידים , וכך כתב את ספריו המרובים , שעוד נייחד את הדיבור עליהם . רק ביוון בלבד היה אורח חיים כזה בגדר האפשר בימים ההם . ברומי הבירה , בקרבת חצר הקיסרים , שררו חיי מותרות , חנופה ורדיפת כבוד ! ואף על פי שגם המזרח מיוון היה , אבל לא נעשה על ידי כך יווני , כלומר : היה חסר אותה מסורת רצופה מדור דור , שבה גדל היווני במולדתו . שלוות נפש ברוכה זו , שבה מצוינים חיי פלוטארכוס וכתביין זו שאינה משאת נפש שהלב מתאווה אליה , אלא כמין מורשת אבות שאדם קונה בלא טורח , היתה נחלתם של טובי היוונים בתקופה מאוחרת זו . באותם הימים כלו מיוון היצרים המדיניים זה כבר , אבל טעם כבודו של העבר עוד עמד בעריה , בעיירותיה ובכפריה בחיי הכל ולעיני כל , ומילא את אניני הדעת שביוונים גאון וגאווה על תרבותם , שכבשה את העולם ואף על פי כן נשארה ברוב צדדיה האינטימיים והגלויים נחלתם שלהם . בשנות העמידה של פלוטארכום חלה מלכותו של טראיאנום קיסר 117—98 ) לספה"נ . ( טאקיטום , ההיסטוריון הרומאי , בן דורו הגדול של פלוטארכוס , כינה תקופה זו בשם " זמן האושר יקר המציאות , שבו אתה רשאי לחשוב מה שאתה רוצה ולומר מה שתחשוב . '' תקופת זוהר זו היתה שעת כושר לטאקיטום לחצוב את מצבתו הגדולה לדברי ימי הקיסרים , שתיארם תיאור רצוף , מאחרית ימיו של אבגוסטוס קיסר עד לזמנו הוא , בספרים שהתיימר שנכתבו "בלא טינה ובלא חיבה . " אבל באמת לא היו תיאוריו הנהדרים והמושכים אלא פרי השנאה ן זוהי שנאתו של ריפובליקאי בן חורין שעבר

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help