sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

ההיסטורי , " האדם שקיים במידה שהוא בונה את עצמו בחיק ההיסטוריה . על כל פנים , במסה זו לא נסתער חזיתית על בעיית ההיסטוריה ככזו . התוכנית הראשונית שלנו היתה לציין כמה קווים עיקריים ששלטו בתחום הספקולטיבי של החברות הארכאיות . נדמה לנו כי תיאור קצר של תחום זה לא יהיה חסר עניין , במיוחד מבחינתו של הפילוסוף , הרגיל למצוא את הבעיות ואת דרכי פתרונן בטקסטים של הפילוסופיה הקלאסית או במצבים של ההיסטוריה הרוחנית של המערב . זה זמן רב אנחנו סבורים כי הפילוסופיה המערבית נמצאת בסכנה של "פרובינציאליות , " אם אפשר לומר כך : ראשית בכך שהיא מתרכזת באורח קנאי במסורתה שלה תוך התעלמות , למשל , מן הבעיות והפתרונות של מחשבת המזרח ; שנית , בכך שהיא מתעקשת לא להכיר אלא ב"מצבים" של האדם בן הציביליזציות ההיסטוריות , ולא לוקחת בחשבון את החוויה של האדם "הפרימיטיבי" השייך לחברות המסורתיות . אנו סבורים כי האנתרופולוגיה הפילוסופית תוכל ללמוד דבר מה מן האופן שבו האדם הקדם סוקרטי ( לשון אחר , האדם המסורתי ) העריך את מצבו ביקום . יתר על כן : הכרת האונטולוגיה הארכאית תרענן את סוגיות היסוד של המטאפיסיקה . בכמה חיבורים קודמים , ובמיוחד ב"חיבור על ההיסטוריה של הדתות" Traite d'Histoire ) ( des Religions ניסינו להציג את העקרונות של אונטולוגיה ארכאית זו , בלי להתיימר , כמובן , שתמיד עלה בידינו להציג את הדברים באורח קוהרנטי או ממצה . לצערנו הרב , גם ספר זה לא יוכל להביא תיאור ממצה מעין זה . כיוון שאנחנו פונים כאן אל הפילוסוף כמו גם אל האתנולוג ואל המומחה לתורת המזרח , אבל מעל לכול אל האדם התרבותי , שאינו מומחה בתחום זה , נאלצנו לא פעם לסכם באורח תמציתי ביותר נושאים , שאילו נחקרו לעומק רעל כל הניואנסים שלהם , ראויים היו לכרך עב כרס . דיון מעמיק היה מחייב פירוט של המקורות וכן נקיטת לשון טכנית שהיתה מרתיעה קוראים רבים . מטרתנו לא היתה אפוא למסור לעיון המומחים פרשנויות בשולי הנושאים המעסיקים אותם , אלא למשוך את תשומת לבו של הפילוסוף ושל האדם התרבותי בכלל אל עמדות רוחניות מסוימות אשר , גם אם כבר אינן תקפות באזורים רבים של העולם , יש בהן לתרום להכרת האדם וההיסטוריה שלו . שיקולים דומים הביאו אותנו גם לצמצום ניכר של ההערות , העומדות לפעמים על אזכור פשוט .

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help