sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא אלמלא החשש שניחשב יהירים מדי , היינו נותנים לספר הזה כותרת משנה נוספת.- "מבוא לפילוסופיה של ההיסטוריה . " כי זוהי , למעשה , משמעות המסה שלפנינו ; ואולם , במקום לפנות לניתוח ספקולטיבי של תופעת ה"היסטוריה , " היא בוחנת את תפיסות היסוד של החברות הארכאיות " , אשר גם אם נודעה להן צורה מסוימת של "היסטוריה" הן משתדלות להתעלם ממנה . תוך כדי חקר החברות המסורתיות הללו , עובדה אחת בלטה לעינינו במיוחד : ההתקוממות שלהן נגד הזמן הקונקרטי , ההיסטורי , והנוסטלגיה שלהן לשיבה מחזורית אל הזמן המיתי של הראשית , "הזמן הגדול . " המשמעות והתפקיד של מה שכינינו בשם "ארכיטיפים וחזרה" התבררו לנו רק ברגע שבו עמדנו על נחישותן של החברות האלה לדחות את הזמן הקונקרטי , העוינות שלהן לכל ניסיון של "היסטוריה" אוטונומית , כלומר של היסטוריה ללא סדר ארכיטיפי . כפי שיוכיח ספר זה , הסירוב וההתנגדות הללו אינם רק תוצאה של הנטיות השמרניות בחברות הפרימיטיביות . לדעתנו , בבוז הזה כלפי ההיסטוריה , כלומר כלפי אירועים החסרים דגם טראנס היסטורי , ובדחייה הזאת של הזמן החילוני , הרציף , אנו רשאים לראות הערכה מטאפיסית מסוימת של הקיום האנושי . אבל הערכה זו אינה דומה כלל לזו שהוצעה על ידי זרמים פילוסופיים פוסט הגליאניים אחדים - המרקסיזם , ההיסטוריציזם והאקזיסטנציאליזם , מאז גילויו של "האדם המונח "ארכאי" אינו מקובל כיום במחקר משום שהוא מניח הייררכיה של התפתחות בין החברות השונות , הייררכיה שאינה מוכחת במחקר . אליאדה מתייחס כאן לתפיסה אופיינית לחברות מסורתיות , שלפיה תולדות העולם בנויות על פי מחזורים קוסמיים , ובתוך כל מחזור מתקיימת ההיסטוריה המוכרת לנו . גם הכינוי "פרימיטיבי" אינו מקובל במחקר כיום , משום הנימה המזלזלת שבו . כיום נקראות החברות המתוארות כאן "פרה מודרניות" או "טרום תעשייתיות . "

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help