sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

תורות אלה , שטענו לסמכות דתית "על פי מעלת הדיבור או החוכמה" ( קורינתים , 1 ב' , ( 1 גרסו כי החוכמה האלוהית היא שנתגלתה דרך ישוע ונמסרה על ידיו ליחידים נבחרים : חלקן אף היו מקורבות ליהדות ושללו את אלוהותו של ישוע . כאמור לעיל , הבשורה על פי תומא נכנסת תחת ההגדרה של "גנוסיס '' במובן הרחב יותר . קיים בה רובד רדיקלי ברור של "דרך הרעת , " במשולב עם רדיקליזם מוסרי שאולי יועד גם לקהל הדיוטות שתמך ב"נבחרים . '' הבשורה על פי תומא מכוונת עצמה לאליטה של בודדים פרושים מן היישוב , הדוחים את האידיאלים של כלל הציבור , ונמנעים ככל הניתן מאינטראקציה חברתית ( אמרות 49 , 42 ועור . ( הדראמה הרליגיוזית מצטמצמת ביחיד , ופועלת בשני מישורים ; ברמה העקרונית - בין אדם לאלוהות - קיימים היודע , הידע , והנודע ; ברמה הפונקציונאלית - בדרד להשגת אותה דעת - קיימים התלמיד , המלמד והלימוד . למוטו המרכזי של "הברית החדשה" - הצליבה והקימה מן המתים - אין כאן כל זכר , ומאפייניו הקאנוניים של ישוע כדמות אפוקליפטית , היסטורית ומתקנת עולם במלכות שרי - נעדרים לגמרי מהטקסט שלפנינו . ישוע מופיע בבשורה על פי תומא לא כדמות אסכטולוגית בעיקרה , אלא כמורה החוכמה הנצחית וכהתגלמותה עלי אדמות ; מורה קדוש שדבריו כשלעצמם מכוונים את השומע להתוודעות עצמית , וצופנים בתוכם גאולה . התרגומ הבשורה על פי תומא כבר תורגמה לשפות רבות ( אנגלית , צרפתית , גרמנית , ספרדית , איטלקית ועור . ( התרגום העברי שלהלן מבוסס על היוונית וכן על הנוסח הקופטי על פי תרגומיהם של לייטון ולמבדין לאנגלית . * אף שהיסטורית הלשון המתבקשת לאמרות הבשורה על פי תומא היא לשון המשנה , בחרתי ללכת בעקבות מגמתם המקראית של תרגומי הברית החדשה לעברית ; אפשר שבכף אובד משהו מן העממיות הקולחת שבדיבור המשנאי , אר בלשון המקראית מודגש קשרן של האמרות למסורת ספרות החוכמה של התנ"ר , ומשווה להן מידה של חגיגיות , שאף היא במקומה . אני מקווה , שמשהו ממקורו השמי של הטקסט יתהדהד בתרגום העברי , וכי גם יופיין הספרותי המיוחד של האמרות לא ייפקד מעין הקורא . - טקסט ! H . Attridge בתיך 7 B . Layton ( ed ) " Nag Hammadi Codex" vol . I n 2 תדגים ! M . Robinson T . O . Lambdin * The Nag Hammadi Library * Leiden 1977 B . Layton " The Gnostic Scriptures * , N . Y . 1987

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help