sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

המצטט ממנה ( בחיבורו על האופיטים ( 20 , 7 v וע " י אוריגנס ( בדרשותיו על לוקס ;( 14 , 13 1 אם לא די בכך , הרי כפי שמעידים אבות הכנסייה , במאה 371 לספ ' כללו אף המאניכיאים את הבשורה על פי תומא בכתבי הקודש שלהם . מבחינת דרך החיים שעליה ממליצה הבשורה על פי תומא , היא אכן אינה שונה בהרבה משאר החיבורים שבספריית נאג המאדי : חיי פשטות והתקדשות , התבדלות מן הזרם המרכזי של החברה והתרבות , ויתור על קניין ועל חיי משפחה , והקרבת כל יעד חומרי או כוחני למען גאולה רוחנית , ולמען הידע להשגתה . אולם , מכנה משותף זה כולל קשת רעיונית רחבה בהרבה מזו של התנועות הגנוסטיקניות דווקא . לאידיאל זה חתרו קבוצות וזרמים רבים בהיסטוריה הדתית , כמו הסאניאסין והביקו ההודיים , הציניקנים ביוון , האיסיים ביהודה , וחשוב מכול - זו הייתה גם תפיסתה של הנצרות הקדומה בכלל . תפיסה כזו משתקפת כבר באבנגליונים , ומותירה עקבות גם בכתביהם של קלמנס ואוריגנס . במלים אחרות , הבשורה על פי תומא היא טקסט "גנוסטי" במובן הרחב של המלה ; טקסט המדבר על דעת של אמת מטאפיסית מסוימת ועל ידע חווייתי , הניתן רק לנבחרים יחידים . ואולם אין רבותא בכך כך מתוארת גם תורת ישוע ב"ברית החדשה" ( מרקוס ד' , 11 מתי י"ג , 11 ועור . ( מוטב אפוא להגדיר את העולם הרעיוני של הבשורה על פי תומא מחוץ להקשר הביבליותקי שבו נמצאה ; לבחון את כיווני תורת הידע שלה מתוף ההקשרים הדתיים והמטאפיסיים הכלולים בה עצמה , מתוך מציאות החיים שהיא משקפת , ומתוך המוגה הספרותית שאליה היא משתייכת . המחקר אמנם נתעה בתחילה אחר עדויותיהם של אבות הכנסיה ואחר הימצאותה של הבשורה על פי תומא בספרייה גנוסטיקנית מובהקת , אף עד מהרה עמד על כך , שעל אף השימוש שנעשה בבשורה על פי תומא , הריהי נבדלת בעיקרי תפיסתה מן הכתובים הגנוסטיקניים שביניהם נתגלתה . ( כך גרסו בעיקר 1 Davies , Koester . ( Robinson מבחינה רעיונית אין למצוא באמרות של הבשורה על פי תומא כפשוטן מסר גנוסטיקני מובהק ; חוקרים מודרניים שיצאו מנקודת הנחה הפוכה , סופם שנזקקו לפרשנות , הדומה אולי לדרך פרשנותם הגנוסטיקנית של מאספי הספרייה הקדומים ( בעיקר הלכו בדרך זו Gaertner , Grant ו . ( Wilson בטקסט כשלעצמו , אין בנמצא דואליזם בנוסח המרקיוני או המניכיאי , ואין בו זכר למיתוס של נפילת סופייה או של עליית ישוע דרך ממלכותיהם העוינות של שליטי עולם דמוניים ; היא אף פחות דואליסטית מבשורת יוחנן ופחות אנטגוניסטית לחיי הבשר מאיגרות פאולוס . למעשה , הן מבחינת זמן חיבורה והן מבחינת תוכנה , ניתן לתאר את הבשורה על פי תומא כ '' קדם גנוסטיקנית" - כלומר , כמקור תרבותי והגותי שממנו התפתחו תורת אלה , ברומה למגילות קומראן , לחיבורים ניאופלאטוניים וניאופיתאגוריים , ולכתבים אחרים בני המאות ה 1 וה 2 לספ . '

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help