sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הבשורה על 6 י תומא והגנומימ מילולית , "גנוסיס " פירושו ידיעה חווייתית , ידע מתוך תובנה פנימית , וכן לימור = ) סנסקריט . ( Gffana - המונח התייחד לתורות אליטיסטיות של חוכמה גואלת , ובמובן זה הוא אוניברסאלי ; "ידע כתנאי לגאולה" היא תפיסה שהתקיימה בדתות רבות ולאורך תקופות היסטוריות שונות , ובכלל זה בחוגים נוצריים "כשרים" ו"כופרים" גם יחד . לעומת זאת , התנועות הגנוסטיקניות של המאות ה 2 וה 3 לספ' התייחדו בתולדות הדת כזרם לעצמו ; תורותיהן התאפיינו בתורות השוללות את הבריאה , מניחות רבולוציה של האלוהות ומכוונות את תורת הגאולה ותורת , אחרית הימים שלהן מתוך תפיסה דיכוטומית ואגוניסטית של הקיום . תורות גנוסטיקניות , שעדא ז נודע לנו עליהן רק מפיהם העוין של אבות הכנסייה ( אפיפניוס , היפוליטוס , פורפיריוס וכד , ( ' זכו עם גילוי הספרייה של נאג חמאדי לחשיפה מחודשת . רבים מחיבורי הספרייה אכן משקפים נאמנה את תפיסות העולם שיוחסו לגנוסטיקנים על ידי מתנגדיהם ; עם זאת , סיווגם האוטומאטי של כל החיבורים שנכללו באוסף כ " גנוסטיקניים " התגלה iy מהרה כשגוי או לכל הפחות כבלתי מדויק . ספריית נאג חמאדי מכילה חומר מגוון שאינו מתייחד לכת אחת או לזרם מחשבה יחיד : כתבים גנוסטיקניים שונים ( אופיטיים , סתיאניים , ואלנטיניים ואחרים ) מקובצים באוסף זה יחד . החומר לוקט מתוך תפיסה כוללת "גנוסטיציסטית" ( גנוסטיקנית נוצרית ) של מעתיקיו ומכנסיו ; עם זאת , כלולים 3 ו גם חיבורים שאינם כלל נוצריים או אף יהודיים , אלא מקורם בפילוסופיה הלניסטית , ובעיקר בניאו פלאטוניזם . מעבר לכך , תפיסת העולם הגנוסטיקנית שחוותה את השקפתם וקו פרשנותם של מכנסי החומר , איננה מצויה תמיד בחומר עצמו - הן בחיבורים השייכים לעולם המחשבה ההלניסטי והן באלה הקשורים במסורת היהודית נוצרית ( דוגמא מובהקת לכך היא כלילתו בקובץ של קטע מן " המדינה" של אפלטון . ( זהו כנראה , מצב הדברים גם ביחס לטקסט של הבשורה על פי תומא : מן האמרות עצמן לא נראה שהמחבר היה שותף לגנוסטיציזם של המכנסים . ואולם קדמותו היחסית של החיבור , והפרולוג האזוטרי שלו , המזמין פרשנות שמעבר לפשט הדברים , היוו ככל הנראה דחף מספיק לצירופו של הקודקס . כאמור , על אף קדמותה לא זכתה הבשורה על פי תומא מעולם בהכשר הכנסייה . לבד מתכניה , אחראי לכך גם אימוצה הנלהב ע " י זרמים נוצריים שונים שנחשבו ככופרים בעיני אבות הכנסייה . בחיבור גנוםטיקני מובהק , , ( Pistis Sophia 42 , 43 ) אנו מוצאים הד למסורת גנוסטיקנית , שלפיה ישוע הקם מן המתים ציווה על תומא ( וכן על פיליפ ומתי ) "לכתוב את כל דבריו . " עם מוניטין כאלה אין פלא שהבשורה על פי תומא נזכרת כחיבור הטרודוקסי כבר ע " י היפוליטוס ,

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help