sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הבשורה על 6 י תומא תומא היה אולי המסתורי שבשליחים , וכבר בשלהי העת העתיקה נרקמו סביבו סיפורים אקזוטיים . ע"פ מסורות שונות תומא היה השליח שהביא את בשורת ישוע להודו , ואכן מאמיני הקהיליה העתיקה של מאלאבאר מכנים עצמם עד ימינו "הנוצרים של תומא . " אמנם תומא ידוע בעיקר כ"תומא המפקפק /' שלא האמין בקימת ישוע מן המתים עד שיראה בידיו של ישוע את פצעי המסמרים וימששם באצבעו ; אולם סיפור זה , המסופר בבשורת יוחנן ( כ , ( 29-24 הוא מאוחר יחסית ויסודו כנרא במדרש יווני לשמו של תומא ( ביוונית - תמיהה , פליאה . ( לעומת זאת , מובנו הנכון של שמו ( ארמית ל"תאום , (" היה מקור למסורת , שעל פיה נחשב תומא לתאומו הרוחני של ישוע . ככל הנראה התקיימה במאות הראשונות לספ ' קהילה נוצרית "תומאסיאנית , " שבה התהלכו מסורות אלה , ובעיקר באיזורי א " י , סוריה ועיראק . מספרותם של אותם חוגים נוצריים "סוטים " נותרו חיבורים בסורית מן המאה ה 4 לספ , ' כספרים חיצוניים שצונזרו בחלקם . כך שרדו "ספר תומא האתלט" ו"ספר מעשי תומא" ( עם "המנון הפנינה , ( " ואילו החיבור הקדום יותר והאיזוטרי יותר של "הבשורה על פי תומא" - אבד . אולם רצה הגורל וההיסטוריה הוליכה את הכנסייה שולל : הבשורה על פי תומא שבה ונמצאה בין שלל "כתבי כפירה " אחרים שנתגלו ב 1945 בנאג חמאדי שבמצרים . כתב היד , ( MS NHC 11 ) הועתק לקופטית לפני 350 לספ , ' אך זמן חיבורו מוקדם בהרבה . עם הגילוי זוהתה הבשורה על פי תומא עם שלושה פפירוסים ( P . Ox . 1 , 654 , 655 ) שנתגלו עוד לפני כן צפונה משם , בבחנאסה ; הפפירוסים , המהווים ככל הנראה נוסח של המקור היווני , המוקדם לטקסט הקופטי , מצטרפים לטקסט בשלמותו , אך נתגלו במצב לקוי , ונוסחם מקוטע . מכיוון שנוסח הטקסט היווני שונה במקצת מן הקופטי , יש להניח שהיה בשימוש יותר מנוסח יווני אחד . גילויה של הבשורה על פי תומא בספרייה "גנוסטיקנית" מעלה כמובן את השאלה בדבר שייכותה לזרם זה . מרבית החוקרים כיום נוטים לראות בה חיבור נוצרי איזוטרי , אך לא גנוסטיקני . נושא נוסף המצריך עיון מקרים הן החפיפות הרבות בין הבשורה על פי תומא ובין בשורות מתי , מרקוס ולוקס שבברית החדשה " ) האבנגליונים הסינופטיים . (" מבוא

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help