sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

דוקדמד ! הטקסט המוגש בזה לפני הקורא העברי מעניין מכמה בחינות , והמתרגם , אשר גם הקרים מבוא והוסיף הערות , עומד בדבריו על טיב החיבור , על העניין המיוחד שיש בו , ועל הבעיות הכרוכות בו . מכיוון שכך , אין לה , להקדמה זו אלא להאיר את הרקע ולהשלים את הפרספקטיבה . כשם שליד ספרי המקרא שזכו להכרה רשמית ( כ"ד הספרים ) קיימת ספרות "חיצונית" רחבה " ) הספרים הגנוזים , ( " כך גם ליד "הברית 1 החדשה , " כפי שנתקדשה על ידי הכנסייה הרשמית . התלמוד מספר על כך שחכמים ביקשו לגנוז את ספר יחזקאל , את שיר השירים ועוד , וכיצד ניצלו ספרים אלה מגניזה ( שכן זאת , ולא שריפה , הייתה צורת הצנזורה המקובלת ביהדות . ( אין אנו יכולים לדעת אילו ספרים וכמה נגנזו בהצלחה רבה יותר , ועל כן אין לנו כל מידע אודותם . כך , תגלית מקרית עשויה לזרוע אור חדש על כמה שאלות מרכזיות הנוגעות להתהוות הטקסט של ספר התורה , שמקורותיו וכן נוסחאות אחרות או מקבילות אפשריות - אבדו או נגנזו , ומכל מקום אינן בידינו . הנצרות הקדומה , כת יהודית בתחילתה , התפתחה בעידן של ריבוי זרמים דתיים ורעיוניים , שאחד החשובים שבהם היה הזרם המכונה " גנוסטי . " לא כאן המקום לסקור את הוויכוח המדעי סביב "גנוסיס " דהיינו ( ביוונית ) ידיעה או הכרה , והכוונה להכרת האדם את מהותו האמיתית ואת התשובה הנכונה לשאלות הגורליות "מניין באת ולאן אתה הולך . " רק ידיעה נכונה שנגלתה ממרומים עשויה "להושיע " את האדם , ולכן אין זו הפתעה שדברים הקרובים לתפיסת הישע של הגנוסיס , יוחסו גם ל"מושיע" של הנצרות , הלא הוא ישוע . מכאן שחיבורים רבים שנכתבו או נערכו בחוגים נוצריים מסוימים נדונו לגניזה , כאשר מגמה תיאולוגית אחת - זו שהחוגים שאח " כ היו לכנסייה הרשמית דגלו בה - גברה ופסלה מגמות וזרמים אחרים . התפתחות זו הביאה לקידוש ארבע הבשורות המהוות את עיקר הברית החדשה הנוצרית , ולהרחקת ספרים אחרים , שבחלקם היו ידועים לנו , ובחלקם נתגלו במרוצת הזמן . מובן , שספר שנמצא בספרייה גנוסטית אינו בהכרח גנוסטי , כשם שמגילת ישעיהו מקומראן היא טקסט של הנבואה המקראית ולא יצירה של כת מדבר יהודה . אעפ"כ , לדעתי , השונה במקצת מדעת המתרגם בנידון זה , ניכרים קווי אופי "גנוסטיים" בבשורה שלפנינו , המיוחסת לשליח תומאס " , אחיו התאום" כביכול של ישוע . אין זה אומר שהחיבור הוא כל כולו יצירה גנוסטית , ויש רגליים להשערה המובאת על ירי המתרגם , שהאמרות המיוחסות לישוע מבוססות על האמרות שב"מקור " הראשוני , שגם שימש את מחברי הבשורות "הרשמיות" על פי מתי ולוקאס , ויש גם נקודות קירבה אל הבשורה על פי מרקוס . אולם האקלים הרוחני שבו נערכו מסורות אלה הוא גנוסטי באופיו : מהותו של

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help