sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ג . ההלכה נגד " שלטון ההלכה" אפנה תחילה לשאלת טיבו של המשטר . האם תיתכן מצווה דתית החלטית שתקבע את אופיו של המשטר הנדרש במדינה יהודית ? האם קביעה כזאת תעלה בקנה אחד עם התפיסה הריאליסטית והפונקציונלית של השלטון , זו שהפקידה אותו בראש ובראשונה על הביטחון האישי והקיבוצי ורק לאחר מכן על הגשמתם של אידאלים דתיים ? ומה אם יתברר כי במצב עניינים מסוים ( חברתי , תרבותי , צבאי ) דווקא שיטה פוליטית אחרת היא שתשיג את המטרה הבסיסית והיא שתמנע אלימות ושפיכות דמים ביתר יעילות ? שאלה זו עלתה לראשונה בעניין מעמדו של המשטר המלוכני המתואר במקרא . אולם היא מתעוררת באותה מידה בעניין מעמדה של כל שיטה שלטונית , החל בדמוקרטיה וכלה בתאוקרטיה . כפי שהסביר זאת הנצי"ב מוולוז'ין , אחד מגדולי מורי ההוראה בסוף המאה : 19-ה ציווי דתי בלתי מותנה בדבר צורת השלטון היה מוליך לסתירה פנימית לפי ההיגיון הדתי גופו . זאת , בהסתמך על שלוש הנחות יסוד : ראשית , השלטון נדרש להגן על החיים ולקיים סדר חברתי ; שנית , ככל שהשלטון יזכה בהסכמה חברתית ובתמיכה ציבורית , כן יגדלו כוחו ויעילותו : שיטת ממשל כפויה שלא תזכה ללגיטימציה מטעם העם , לא תשרה בקרבו אווירה של יציבות ושל ביטחון ולא תצליח להגן כראוי על שלום הציבור ; שלישית , סכנת נפשות דוחה את ( כמעט ) כל מצוות התורה . אשר על כן , בתחום זה של שיטת הממשל , המושג " מצווה" מכשיל את עצמו : אילו נקבע המשטר היהודי רק לפי צו עליון – גם נגד רצון העם – העוינות הציבורית כלפיו הייתה עומדת לו לרועץ ומקשה עליו להשליט סדר ולהגן על החיים , וכך הצו היה מתבטל מאליו מפני פיקוח נפשם של היחיד ושל הציבור , " שהרי בעניין השייך להנהגת הכלל [ הדבר ] נוגע 16 לסכנת נפשות , שדוחה מצוות עשה . " גלוי לעין שגישה זו מחברת בתוכה ישן וחדש , מוטיב קדמון ומוטיב מודרני . כאשר הנצי"ב מציג את ההוויה הפוליטית " ) הנהגת הכלל ( " כאזור סכנה מובהק , הוא צועד בטוחות בדרכה הסלולה של המשנה " ) איש את רעהו חיים בלעו . ( " אך כאשר הוא תופס את ההסכמה החברתית " ) דעת העם ונבחריו ( " כתנאי הכרחי להצלחתו של המשטר , הוא ניזון מפורשות מן האווירה הדמוקרטית של

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help