sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

כצפוי , בהקשר מסוים זה , ההוויה המדינית היהודית היא חלק מן ההוויה המדינית האוניברסלית . היא אינה מתייחדת ממנה ואיננה נבדלת ממנה : כל שאין שם מורא מלכות , כל אחד מתיירא מחבירו שיתנכל ויתגולל עליו , וכל זמנו יבהלוהו טרדותיו בהשתדלות הצלתו . והוא שהפליג בה [ רבי חנינא במשנה ] להתפלל עליה [ על שלום המלכות . [ ולא סוף דבר 11 במלכות ישראל אלא אפילו בשל אומות העולם ( ר' מנחם המאירי . ( כי עם חסרונו הגדול שיש בו [ בכוח השלטוני , [ אדם , לולי שבט הנוגש בו תמיד , יתנהג כל דאלים גבר , ויפסד [ העולם ] המיושב . לכן צותה 12 התורה : ' שום תשים עליך מלך' ( ר' מתתיהו היצהרי . ( ואולם המסורת היהודית גילתה גם פנים אחרים בסוגיה זו . בצד הדגש הממעט , המינימליסטי , שהציג את הכוח המדיני בתור אילוץ הכרחי והפקיד אותו על הגנת הקיום והביטחון , התפתח גם דגש מרחיב , מקסימליסטי , שהעמיד לפעילות המדינית יעדים נעלים וקרא לשליט למלא מטלות רוחניות ודתיות מובהקות : מן התביעה המתונה יחסית שתבע הרמב"ם מן המלך – " ותהיה 13 מגמתו ומחשבתו להרים דת האמת ולמלאות העולם צדק" – דרך אוטופיות 14 פוליטיות מרחיקות לכת שפיתחו חכמים יהודיים בתקופת הרנסנס ועד עיר האלוהים שאותה חזה הראי"ה קוק בעיני רוחו – " מדינה שהיא ביסודה 15 אידיאלית [ ... ] מדינת ישראל , יסוד כסא ה' בעולם . " לפי קו מחשבה זה , שלא כקודמו , ההקבלה בין מלכות אדם למלכות שמים נועדה לרומם את הראשונה הרבה מעבר לתפקיד הבסיסי של שמירת החיים : היא העניקה לה ממדים של שגב דתי וציירה את הפוליטיקה בצבעים אוטופיים או תאוקרטיים ( או שניהם גם יחד ) מובהקים . שניות זו בשאלת מעמדו וייעודו של השלטון עשתה את המפגש בין השדה המדיני לבין החזון התאוקרטי למפגש טעון , רווי מתחים . להלן אנסה להדגים זאת באמצעות מקורות המחשבה הדתית . אך יש להטעים : הדוגמאות שאביא לא נועדו להוכיח אלא להמחיש ; הן לא יעסקו בעובדות אלא ברעיונות ; הן לא ישובצו אפוא ברצף היסטורי אלא במרחב מושגי .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help