sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

במבט ראשון , אין כאן אלא ביטוי עברי קדמון לתפיסה פסימית ( או ריאליסטית ) של טבע האדם ולתפיסה מכשירית ( אינסטרומנטלית ) של הפוליטיקה , כשם שנמצא לימים בכתבים שיטתיים של הוגים פוליטיים באירופה . ואולם במבט חודר יותר מתגלה כאן גם אמירה מפתיעה על הזיקה בין תאולוגיה לפוליטיקה . הלוא דבר הוא : המקרא מסר את הכוח המגונן מפני הטורפים בידי ההשגחה האלוהית , והנה בא המאמר התלמודי ונתן אותו בידי המלכות האנושית ; לעומת דברי ההודיה של משורר תהילים – " לולי ה' שהיה לנו בקום עלינו אדם אזי חיים בלעונו בחרות אפם בנו [ ... ] ברוך ה' שלא נתננו 7 טרף לשניהם" – קם רבי חנינא סגן הכוהנים וייחס את אותו תפקיד עצמו 8 למשטר המדיני ולמורא שהוא מטיל על הבריות . ההשגחה המטאפיזית נזקקת אפוא לקיומו המרתיע של הכוח הפיזי . מלכות שמים מפקידה בידי מלכות אדם את האחריות לסדר החברתי ולשלום הבריות ; וכפי שהדגישו פרשנים רבים במרוצת הדורות , הדברים אינם אמורים רק במלכות ישראל אלא גם במלכות של אומות העולם . גם זו האחרונה ראויה שנתפלל לשלומה ונכיר לה תודה על 9 שהיא מגנה על החיים . הנה כי כן , ההשקפה הריאליסטית אינה נעצרת בשדה הפוליטי אלא מתפשטת גם אל תחומו של השדה התאולוגי : ברוך ה' שלא נתננו 10 טרף לשיניהם , באמצעות כוח ההרתעה שנתן בידי השלטון . מהלך זה ממחיש יפה ציר מרכזי אחד של ההגות הפוליטית היהודית . לפי ציר זה – או לפי קו מחשבה זה – החיים המדיניים נדרשים לאדם בראש ובראשונה מחמת יצרו הרע ומחמת טבעו האלים . הם לא נועדו לרומם את החיים אלא רק לאפשר את עצם קיומם ולהבטיח את מהלכם התקין בתוך זירה אנושית פרועה . הפוליטיקה פועלת אפוא בתחום הכורח המעשי ולא בתחום המימוש האידאלי ; היא מכוונת כלפי המישור ההיסטורי ולא כלפי המישור האוטופי . לפיכך גם ההקבלה הנזכרת בין מלכות אדם למלכות שמים לא נועדה להגביה את קומתה של הראשונה או להטיל עליה מטלות נעלות ; אדרבה , היא אמורה לבטא עמדה ריאליסטית כלפי שתי המלכויות כאחת וכלפי היחסים הנרקמים ביניהן במציאות האקטואלית .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help