sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

יעקב כץ עמד בשעתו על הקשיים המעשיים שיכשילו כל ניסיון לממש את 2 רעיון מדינת ההלכה . ההלכה הריאלית , אמר כץ , אינה מסוגלת לספק אמצעי שלטון ושיפוט מעבר לתחומים המוגבלים שבהם פעלה בעידן הגלות , דהיינו מלבד דיני משפחה ודיני ממונות . יתרה מזאת , חכמי ההלכה נזקקו מאז ומעולם לגיבוי שלטוני שימלא אחריהם ויממש את פסיקתם : חכמי הפרושים נזקקו למלכי בית חשמונאי , ראשי הגולה שאבו את סמכותם מכוחם של השליטים הנכריים , ורבני הקהילות נסמכו על הפרנסים ועל בעלי הבתים . בהיעדר גיבוי פוליטי כזה , הדגיש כץ , קצרה ידם של הרבנים להנהיג קהילה יהודית אוטונומית , וכל שכן שאין בכוחם לנהל מדינה יהודית ריבונית . גם מלומדים 3 אחרים הוסיפו והעלו טיעונים נגד הריאליות של שלטון ההלכה . ואולם האם החזון התאוקרטי ( שלטון האל ) או ההיירוקרטי ( שלטון אנשי הדת ) נתקל במכשולים מעשיים בלבד או שמא גם במכשולים רעיוניים ומושגיים ? האם אין הוא נקלע לפרדוקס פנימי דווקא מתוך המסורת הדתית עצמה , מתוך ההיגיון ההלכתי גופו ? במקום אחר עמדתי על העובדה שהמחשבה היהודית הקלסית פיתחה שורה של דגמים חלופיים בשאלת היחס בין דת למדינה , בין 4 תאולוגיה לפוליטיקה או בין משפט התורה למשפט הממלכה . אפנה עתה למקורות אלו ולמקורות אחרים כדי לברר כיצד הם משליכים במישרין על השאלה הספציפית של תאוקרטיה הלכתית במדינת הלאום היהודי . ב . מלכות אדם ומלכות שמים " רבי חנינא סגן הכהנים אומר : הוי מתפלל בשלומה של מלכות , שאלמלא 5 מוראה איש את רעהו חיים בלעו . " לפי משנה ידועה זו במסכת אבות , המציאות האנושית היא מציאות אלימה , מאיימת , טורפת . הערובה היחידה נגד התוקפנות הטבעית ומלחמת הכול בכול היא קיומו של כוח פוליטי ממוסד , שהוא , ורק הוא , מסוגל לעמוד בפני הבריונות של הבריות ולרסן את סכנתה . רק כאשר גוף כזה נוטל לעצמו מונופול על האלימות , כל האחרים נאלצים להימנע ממנה , והזירה האנושית שוקטת , ואילו בהיעדרו של גוף כזה – אדם לאדם דג ! " מה דגים שבים , כל הגדול מחבריו בולע את חבירו , אף בני אדם , אלמלא 6 מוראה של מלכות כל הגדול מחבירו בולע את חבירו . "

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help