sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

האם תיתכן מדינת הלכה ? הפרדוקס של התאוקרטיה היהודית * א . פתח דבר דת ישראל היא דת הלכתית , חברתית ולאומית . היא דת הלכתית מאחר שהיא מתרכזת באורחות החיים של בניה ומעוניינת במעשיהם המוחשיים יותר משהיא מעוניינת בהצהרתם על אמונתם . היא דת חברתית מאחר שהיא עוסקת בערכים קהילתיים ומבקשת לעצב את רשות הרבים , לעתים אפילו קודם שתהיה מעורבת ברשות היחיד . היא דת לאומית מאחר שרוב מצוותיה וייעודיה נושאים את פניהם אל עם מסוים – אל כנסת ישראל – ורק מיעוטם מכוונים כלפי האדם באשר הוא אדם . כאשר שלושה יסודות אלו מצטרפים יחדיו , הם מקנים למסורת הדתית היהודית אופי פוליטי מוצק . מטבע הדברים , מסורת דתית-פוליטית כזאת לעולם לא תהיה שוות נפש כלפי מדינה שתיחשב בעיניה למדינתו של העם היהודי . היא תבקש בכל מאודה להשפיע על חוקיה ועל ערכיה ולהטביע את חותמה בתרבותה ובסמליה . לפי הבנתי , כדי להסכים להפרדת הדת מן המדינה בכל המישורים הללו ( ולא רק במישור המשפטי-מוסדי , ( הייתה ההנהגה הדתית נדרשת לחולל תחילה תמורה עמוקה באופייה ההיסטורי של דת ישראל , דהיינו למעט את דמותה ההלכתית ואת אופייה הלאומי ( כפי שנהגה התנועה הרפורמית בראשית דרכה ;( לחלופין , היה עליה להסכין תחילה עם הפרדת העם מן המדינה , דהיינו לוותר על אופייה היהודי של המדינה או להכחיש אותו מעיקרו ( כפי שנוהגים החוגים החרדיים הרדיקליים . ( האם יש להסיק מכך כי עמדה דתית עקיבה מחייבת לעצב את מדינת ישראל בתור תאוקרטיה הלכתית או לשלול אותה מעיקרה ? לשון אחר , אילו גברה ידם של תופסי התורה על החברה הישראלית , האם הייתה אמונתם מחייבת אותם ( או מתירה להם ) להשליט את דיני התורה על היחיד ועל הכלל , גם נגד רצון הציבור ונבחריו ? האם אין מנוס מערעור חוקת המדינה על ידי 1 חוקת התורה ?

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help