sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

והחסידות כקו רצוף של המיסטיקה היהודית , אלא טען , "כי אנו יכולים לראות בהופעתה של החסידות ... בנייה מחדש של המיסטיקה היהודית , בנייה שאת ראשית יסודותיה הניחו מקובלי צפת" ( קבלה — היבטים חדשים , תל אביב תשנ"ד , עמ' 15 ועוד ;( ולא בכדי חיבורים חסידיים , כגון "דגל מחנה אפרים , " "נועם אלימלך , " "מאור ושמש" ועוד רבים אחרים , רשומים בספרו זה של אידל במדור "מקורות מיסטיים . " חלילה לנו מלהקל ראש בתרומתם הסגולית של חוקרי המיסטיקה בישראל להבנת דיוקנם הרוחני של מחוללי החסידות ותלמידיהם . ברם , לעניות דעתי , תרומה זו נקנתה במחיר הערכת יתר את חלקה של המיסטיקה בערוגותיהם הרעיוניות של אבות החסידות , בכלל , ושל המגיד ותלמידיו , בפרט . דומה שלא אחטא לאמת אם אומר , כי הערכת יתר זו נובעת , בין השאר , מדרכם של חוקרי המיסטיקה להציג את תנועת החסידות בהכללה , ובמיוחד מהתעלמות מתכונתה ההיפרבולית של הלשון החסידית ; וכן מן הפסיחה על העובדה הנחרצת , כי תכניהם של כתבי החסידות משופעים רישומים לא רק מהמסורות הקבליות , אלא טבועים עמוק בחותמם של ספרי דרוש ומוסר שקדמו לחסידות — ספרים הזורעים אור על מחשבתם של מחוללי החסידות . אכן , ממחקרנו זה עולה פער בין אוטופיית הענווה על שלוחותיה המיסטיות והחברתיות לבין פרצי המציאות שבתוך שיטיהם של הכתבים החסידיים ומבין שיטיהם — פרצים הממוגגים לא מעט אוטופיה זו . מכל מקום , לא המיסטיקה — ותהא שיעורה בכתבים אלה ככל שתהא — היא המבריחה את כל פצלי החסידות המתקיימים קרוב לשלוש מאות שנה כתנועה אחת , אלא הממסד הצדיקי חברתי , והוא הקובע את פרצופה הרוחני היסטורי של החסידות . הפרק הראשון שבתשעת פרקי ספרנו הנוכחי , "הצעה כללית , " עניינו סקירת סוגיית הענווה ובעיותיה ; הערה מתודולוגית על טיבם ההגותי ספרותי של כתבי החסידים ; קביעת הזיקה שבין הענווה ומושג ה"איך וכן תגובתם הדרשנית של כמה מראשי החסידות על המחלוקת נגדם כמחלוקת בעלי גאווה על בעלי ענווה . הפרק השני עוסק בהצגת מקורותיה הקלסיים של סוגיית הענווה ושלוחותיה וכן בסקירת מעמדו של רעיון ה"השתוות" בספרי החסידים כענף מדולדל בענפי הענווה . לדבריהם של שני המשפיעים המרכזיים בספרותם של החסידים ובתנועתם החברתית דתית ייחדנו שני פרקים נפרדים , הפרק השלישי ,

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help