sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה מטרתו של ספר זה היא התבוננות בעולמם הרוחני של ראשי החסידות על ידי בחינת עיקריה , מקורותיה וגלגוליה של סוגיית הענווה בכתביהם — סוגייה שנודעת לה חשיבות מיוחדת כצומת רעיונות וערכים מיסטיים וחברתיים ו אלן , ביטול ממציאות , דביקות , אהבת חברים ( וישראל ) ועוד . מובנת לנו דרכם של חוקרי הזרמים המיסטיים בישראל לספח אל שדות מחקרם את החסידות , התנועה החברתית דתית הגדולה ביותר בתולדות ישראל בזמן החדש , שכן זיקתם ההדוקה של מחולליה ותלמידיהם אל הקבלה היא עובדה שאין עליה עוררין . מה גם שראשי החסידות נתנו לא אחת ביטוי לתודעתם העצמית כממשיכי מפעלם הרוחני היסטורי האדיר של רשב"י , האר"י וחבורותיהם . אף כי אין חולק על מגמותיהם החברתיות האקטיביסטיות של ראשי החסידות — וגרשם שלום ז"ל אף מצא "צד של זכות" ב"נסיונות להתכחש לאופיה המיסטי של החסידות" — הרי בסופו של דבר הגדיר שלום את החסידות בתור " השלב האחרון במיסטיקה היהודית" ( פרקים בתורת החסידות ובתולדותיה , ערך אברהם רובינשטיין , עמ' ;( 32 , 31 ואכן , בהשראתו של שלום נעשה מחקרה של רבקה ש"ץ אופנהיימר , החסידות כמיסטיקה — יסודות קוויאטיסטיים במחשבה החסידית במאה הי"ח , ירושלים תשכ"ח , שלעניות דעתי הוסיפה במחקרה זה הרבה צבע חריף לחלקת המיסטיקה שבחסידות ולא חסכה צבע זה מחלקותיה האחרות שאבק המיסטיקה לא דבק בהן . אין תימה אפוא שדוד גולדשטיין , עורכו של קובץ מאמרי יוסף וייס ז"ל באנגלית , הניח כי החסידות משמעה מיסטיקה יהודית במזרח אירופה , כמשתמע משמו של קובץ זה : Studies in ; Eastern European Jewish Mysticism , Oxford 1985 ואין לפסוח כאן על משה אידל , שהרחיק לכת , ולא זו בלבד שהציג את הקבלה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help