sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא כאשר ערכתי את מחקרי על נשים באקדמיה הישראלית לפני כ 15 שנה היה שיעורן בכלל סגל האוניברסיטאות קטן למדי ( כ . ( 20 % נתוני הרקע של הנחקרות היו גיל , מצב משפחתי , מספר ילדים , שנת קבלת הדוקטורט וכדומה . מספר המרצות המזרחיות ( יוצאות אסיה או אפריקה ) היה קטן כל כך , שלא היה טעם לחקור אותן כקבוצה נפרדת לשם השוואה לנשים אשכנזיות בסגל ( יוצאות אירופה או אמריקה . ( יתרה מזאת , באותה תקופה לא היווה עדיין מוצאן האתני של נשות הסגל סוגיה חברתית ואתר מחקר , במילים אחרות : "הבעיה לא הייתה קיימת . " הקטגוריה של "נשים מזרחיות" ככלל נעלמה כמעט מן המחקר האקדמי בשנות השבעים המאוחרות , וזאת לאחר שבשנות החמישים והשישים הייתה מושא למחקרים שונים שעסקו בהגירה ובהסתגלות , באי התאמה תרבותית ובמתח בין מסורתיות למודרניות . היום נחשבת החלוקה לפי מוצא אתני / עדתי במסגרות רבות ל"לא תקינה פוליטית" ואינה מופיעה בדרך כלל בדיווחים רשמיים של המועצה הלאומית להשכלה גבוהה , בדוחות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה או ברשימות הסגל של האוניברסיטאות עצמן . הדבר מקשה על המחקר בתחומים רבים . השיעור הכולל של נשים בסגל האקדמי הגיע בשנות האלפיים ל , 259 & אך למרות זאת שיעורן של המזרחיות לא השתנה משמעותית , והוא עדיין מיעוט קטן של ( N-65 ) 5 % בערך מסך כל הנשים . ההתפלגות לפי מוצא אתני בקרב כל חברי הסגל ( שני המינים ) היא כדלהלן : 90 % > אשכנזים , 9 ° / מזרחיים \ % " \ ערבים . מתוך הסגל המזרחי 81 % הם גברים ו 19 % הם נשים ( ראה נספח . ( עם זאת , מאז חלו שינויים גדולים בהגדרות ובתפיסות במישור הקוגניטיבי והערכי הנוגעים לתופעות של אי שוויון על בסיס המשולש של מגדר , אתניות ומעמד . מבחינה היסטורית , התעוררה המודעות לאפליה על בסיס מגדר במוסדות להשכלה גבוהה בישראל ( בשנות השמונים המאוחרות ) לפני שהתעורר המאבק האתני , שהוא תופעה צעירה יותר . חשיבה פמיניסטית , שהייתה ביסוד ההתרסה נגד מיעוט נשים באקדמיה , כוללת תמיד ביקורת חברתית רחבה ומאבק נגד צורות דיכוי ואי שוויון חברתי מכל סוג . מגדר , אתניות ומעמד שזורים בגישה זאת , שבמסגרתה העלו נשים מזרחיות גם את הסוגיה של הדרתן מן האוניברסיטאות כמרצות , וכן את המחסומים הרבים

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help