sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבנה הספר ופרקיו הרעיון לערוך מחקר על נשים מזרחיות המשתתפות בסגל האקדמי צמח , בין השאר , מתוך ביקורת על ספרי הקודם על כלל הנשים באקדמיה הישראלית , Toren 2000 ) תורן . ( 2005 אחת השאלות השגורות של מבקרים במדעי החברה היא : "למה לא בדקת גם את " ? ... כך למשל נשאלתי מדוע חקרתי רק את הנשים כקבוצת מיעוט מופלית במוסדות להשכלה גבוהה , ולא חקרתי מיעוטים מקופחים נוספים כגון חברי סגל ערבים . יותר לעניין , נשאלתי מדוע חקרתי את האקדמיות במוסדות להשכלה גבוהה כמכלול ולא הבחנתי בינן לפי לאום ( יהודיות / ערביות ) או לפי מוצא אתני ( אשכנזיות / מזרחיות , ( הרי בוודאי יש הבדלים בין קבוצות שונות אלה י ומדוע חקרתי רק את אלה שבמערכת ולא את אלה שנפלטו ממנה וכולי . לכל אחד יש שאלות כאלה לפי נטיותיו והתעניינותו , אך בסופו של דבר צריכה החוקרת להחליט על הנושא ועל גבולותיו . המחקר הנוכחי מתרכז בשאלת המשמעות של מגדר , מעמד ומוצא אתני שנשים מזרחיות מייחסות לגורמים אלה עם נטייה לתשומת לב במיוחד לאתניות , שהיא המשתנה המבחין בין הנחקרות לכלל הנשים בסגל שאת עמדתן חקרתי במחקר קודם . אף על פי שמספר הנשים המזרחיות המועסקות באוניברסיטאות הוא קטן מאוד , מצאתי שראוי להתמקד בהן כי עמדותיהן וניסיונן במסגרת האקדמיה משקפים בעיות חברתיות רחבות , כמו אי שוויון על בסיס אתניות , ביקורת ופעילות פמיניסטית מזרחית , פער תרבותי והרגשת זרות בין קבוצות מוצא שונות ובין פריפריה למרכז . מחקר כזה יכול לשפוך אור על סוגיות דומות גם בתחומים נוספים . כמו כן , הוא מעורר דיון על שוליות חברתית על בסיסים שונים , כמו במקרה הזה - אתניות , מגדר ומעמד ושאלות תיאורטיות מאתגרות באשר להצטלבות ולהשתנות של זהויות אישיות וקולקטיביות והקשרן החברתי . במבוא אתייחס לבעיות של זהויות מרובות ( multiple / complex identities ) והצטלבותן ( intersection ) שהן מושגים מרכזיים בחקר אי שוויון חברתי ומשפיעים במשולב על עמדתו ועל ניסיון חייו של היחיד . המבוא כולל את תיאור המתודולוגיה של המחקר ואת השיקולים בבחירה בשיטה איכותנית ובניתוח נרטיב nmn . ( narrative analysis ) השיטה היא לשמוע מן המשתתפת את סיפור התנסותה ותחושתה כאישה מזרחית באקדמיה , ולחשוף רבדים עמוקים יותר של המשמעות שהיא נותנת לחוויותיה . החומר מתבסס על ראיונות

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help