sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

בספרות המקרא . קרוס אף טען ש"תנופתם של האירועים ההיסטוריים מוכרת בסופו של דבר כבעלת משמעות מכרעת . " על "ביקורו" של ישעיהו בשאול אפשר אפילו לומר שיש פה קטע אנטי מיתי , שכן לא רק למלך בבל שעתיד ליפול המשורר לועג , אלא גם לשפתם הנשגבה של השירים המיתיים עצמם ולליווי המוסיקלי שלהם . רמז לכך נמצא בפסוק יא : "הורד שאול גאונך , המית נבליך . " לא מיתוס בלבד יש כאן , אלא גם אנטי מיתוס ! ואכן , הפרק האחרון של הספר יוקדש לאנטי מיתוס , בייחוד בספרות המודרנית והפוסט מודרנית . סופרים כגון בורחס וג'ון בארת נוטים לשים ללעג כל מיתוס וכל ארכיטיפ . ברבים מסיפוריהם העולם מצטייר כנטול כל סדר . אין לדבר כאן על מבנה , לא זה המתבסס על הטבע , ואף לא זה המתבסס על ההיסטוריה . אבל גם שני הסופרים האלה שאבו ממקורות תנ"כיים . החתירה תחת היסוד המיתי , שהבחין בה קרוס , מביאה את הסופר התנ"כי לא פעם לעמדה אנטי מיתית . ספר איוב מכיל אוצר לא רגיל של מוטיבים מיתיים , כפי שציינו פרשנים רבים . עם זה , בשעה שאיוב דוחה את חוכמת הרעים נדמה לפעמים שהוא דוחה את כל "הצורות הסמליות , " ונשארת לו px "תלויה על בלימה . " בפרק י הוא מעלה לפנינו את חזון האין המוחלט , המגיע לשיאו במלים px" עפתה כמו אפל , צלמות ולא סדרים" ( פסוק כב . ( פסוק זה ודומיו מהדהדים , למשל , בסיפורו הקצר והנפלא של בורחס "ספר החול . " ואיוב אינו הספר היחיד במקרא המעמיד בסימן שאלה את כל "הצורות הסמליות . " גם הטקסט של קהלת כאילו מפרק את עצמו בשעה שמחברו של ספר החוכמה המובהק הזה דוחה את כל הז'אנר שהוא מייצג , כפי שהוא דוחה גם את העוסקים בו , ואומר על החוכמה "שגם זה הבל" ( ב , יד טז . ( אין פלא שבשעה שג'ון בארת , בסיפורו הקצר "מסע לילי בים , " מבקש לשלול כל משמעות מחיי האדם ( ובאותה מידה גם מן האגדות על חיי האדם , ( הוא מוצא לנכון להסתמך על קהלת , הרואה את בני האדם "כדגים שנאחזים במצודה רעה" ( ט , יב . ( אם התנ"ך מציע לנו את הארכיטיפ של הברית בבחינת מבנה על המעניק משמעות גם לחיים וגם לספרות המשקפת את החיים , הרי שהוא מאפשר לנו , בספרים כמו איוב וקהלת , לעמוד גם על האנטיתזה — להציץ במחזה האימים של עולם בלא סדרים . א' הראל פיש ירושלים , אדר תשנ"ו

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help