sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

pKn במאה שלנו . דוגמה קיצונית מן הזמן האחרון היא זו של א"ב יהושע , שבעיניו יש לארכיטיפ הזה יותר ממשקל היסטורי — יהושע חש באיום הנורא המגולם בו , בסכנה לחיי העם ! באפריל 1992 בשיחה על הרומן מר מאני , דיבר יהושע על "המיתוס החשוב , החזק והנורא הזה , שמרחף בעוצמה כזאת מעל להיסטוריה ולתרבות שלנו . " ומשום שהסכנה כה גדולה , סכנה של טירוף והתאבדות , עלינו להשתחרר מן העקדה , לנטרל אותה ! לדברים מפליאים ומדהימים אלה ניתנה הכותרת : "לבטל את העקדה על ידי מימושה . " הוא יציג לפנינו אקט של רצח הבן בידי האב פשוטו כמשמעו , וכך יתקן את הנזק שגרם כביכול הארכיטיפ ההיסטורי רב העוצמה . ועל ידי היסטוריזציה כזאת של סיפור העקדה הוא יוציא ממנו את העוקץ ההיסטורי , כדי שזה לא יאיים עלינו עוד ! למרבה האירוניה יש פה התקפה חריפה , כמעט אלימה , נגד ארכיטיפ ספרותי , מצד סופר המדבר על ספרו שלו , ספר המעיד כמאה עדים על עוצמתו הלא רגילה של הארכיטיפ הזה עצמו . אפשר שהארכיטיפ יורד לחייו ולחיינו , כפי שיהושע טוען , בשל לקחו ההיסטורי , אבל הוא גם משמש לו מקור השראה שאין לו תחליף . הארכיטיפ אוחז בו כדיבוק ואינו מרפה , גם בסיפור הזה וגם בסיפורים אחרים . הדוגמה הזאת של יהושע מלמדת שנושא הארכיטיפים ההיסטוריים אינו מוגבל לתורת הספרות בלבד , ונוגע בשאלות עכשוויות וקיומיות . אין מדובר כאן בשאלה היסטורית גרידא , אלא בהכרעה , כביכול , בשאלות של חיים ומוות בזמן אמת ! החוקר התמים שיבוא להשוות את עקדת יצחק עם מיתוסים אחרים המקבילים לה , כגון האגדה היוונית על קרונוס , שאוכל את יוצאי חלציו מדי שנה בשנה , ובולע אותם חיים ממש , אולי יראה באגדה זו סיפור ברברי ודוחה מן הבחינה החינוכית יותר מסיפור עקדת יצחק , שבו הקורבן ניצל ממוות , ועל האב והבן נאמר ( פעמיים ) "וילכו שניהם יחדו " . אבל נראה שהמיתוס היווני מאיים עלינו פחות , שהלוא כאן מדובר במה שכינה קסירר "הסדר הביולוגי . " קרונוס , של שמים בנם וא , ^ הוא שאוכל את ילדיו מדי שנה בשנה : זה אקט שחוזר על עצמו ובכך הוא משקף את מחזוריות הטבע . ואילו הסדר של הברית מעמיד לפנינו אתגר מסוג אחר ; הוא דורש מאתנו לבוא ולהשתתף בדרמה חד פעמית , המחברת את ראשית ההיסטוריה עם אחריתה ובתוך כך מטעינה עלינו משא כבד של אחריות בעצם השעה הזאת שאנו חיים בה . את "ביקורו" החטוף של ישעיהו אצל "כל מלכי גוים" בשאול כבר הזכרתי . נראה שדברי הלעג של הנביא מכוונים אל דמות היסטורית מסוימת , הלוא היא מלך בבל ( ראה יד , ד . ( שלא כמו בסיפוריהם של אנאס או של אודיסאוס , כאן עבר המוטיב המיתי הזה תהליך מובהק של היסטוריזציה . צדק פ"מ קרוס , חוקר ידוע של הטקסט המקראי , בדבריו על "המתח המתמיד בין המיתי להיסטורי"

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help