sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

יסוד אחד לכולם . רבים גם סומכים את ידם על תורתו של ק"ג יונג , שראה בארכיטיפים תכנים נפשיים השוכנים בעמקי התת מודע הקולקטיבי , ובתור שכאלה הם משותפים לכל העמים והעתים והתרבויות . לפי תפיסה זו , גם אם התנ"ך הוא , the Great Code of Art לא ייתכן הבדל של ממש בין הצופן הזה ובין הצופן המצוי בכל ספרות אחרת . כוונת הדיון בפרקים הבאים היא , בין השאר , לשלול את הגישה הסינקרטיסטית הזאת . לפי התזה שלנו יש הבדל , וההבדל קשור בתפיסת הזמן המיוחדת המאפיינת את הארכיטיפים התנ"כיים , כמו גם את התולדות שלהם , כפי שאלה באות לידי ביטוי בספרות המאוחרת , של יהודים ושל לא יהודים כאחד . אליהו , למשל , שייך לארכיטיפ של הנודד כמו פרסאוס ואודיסאוס . בפולקלור היהודי הוא מופיע כנודד הנצחי , רש לכך יותר מרמז בתנ"ך עצמו ( ראה מלכים א יח , י יב . ( הנדידה הגדולה של אודיסאוס היא בעצם מסע מעגלי , מחזור גדול במרחב ובזמן , שבסופו של דבר יחזירו לנקודת המוצא . ואילו דרכו של אליהו מעידה על דינמיקה אחרת , שהרי הוא מבשר הגאולה - הוא מצביע אל עבר "יום ה' הגדול והנורא . " והוא גם "מלאך הברית , " שתפקידו להזכיר לנו ראשונות ונשכחות , והופעותיו אמנם תואמות את התפקיד הזה : הוא נוכח בתחילת כל שבוע , ובליל הסדר , שמזכירים בו את ראשיתו של העם , ובטקס ברית המילה זמן הצטרפותו של יהודי חדש אל שורות העם ! אליהו מקפיץ אותנו אפוא קדימה ואחורה , ולכן טבעי הוא שעליו לאחות את הקרע שבין הדורות : "והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם" ( מלאכי ג , כד . ( כל זה מייחד אותו . אין הוא נודד נצחי בלבד , אלא שחקן בדרמה של הברית על המתח ההיסטורי שבה . מתברר שאת ההבדל הזה הבינו לא ביאליק בלבד בדברו על "גילוי של אליהו , " אלא גם הרמן מלוויל וג'יימס ג'ויס . ג'ויס מציג לפנינו כעין אנציקלופדיה של ארכיטיפים , ובהם הנוסחאות השונות של הנודד . אחת מהן היא , כמובן , דמותו של יוליסס , שעל שמו נקרא הרומן הגדול שלו ; כמו כן , ובהדגשה לא מעטה , הוא מעלה לפנינו את "היהודי הנודד , " פרי הדמיון הנוצרי של ימי הביניים , וגם את אליהו הנביא י והוא ער להבדל שביניהם . בפרק אחר נעמוד על משמעותו של סיפור העקדה בבחינת ארכיטיפ בעל עוצמה מיוחדת בעיני משוררים ומספרים רבים במאה הי"ט . הללו הבינו היטב את המיוחד שבו לעומת סיפורים דומים ממקורות אחרים . בבילי באד הציג מלוויל את המשבר ההיסטורי של זמנו ( ליתר דיוק , של תקופת המהפכה הצרפתית ) כהתמודדות בין אבות לבנים , שסימן ההיכר שלה הוא מרד בסמכות העבר . על הרקע הזה משתווה לסיפור העקדה משמעות היסטורית מיידית . ואם כך הדבר אצל מלוויל ואיבסן וסמואל בטלר , אין תמה שהעקדה שמרה על מלוא משמעותה ההיסטורית גם אצל הסופרים העברים החדשים שבאו לא ^ או נולדו

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help