sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

מדבר על — structures de temporalite מבנים שהזמן גרמם והזמן הוא עניינם . אין להבין את מהות הסיפורת בלי להביא בחשבון את תודעת הזמן האנושית . קסירר , בדור שלפני ריקר , הבחין במבני יסוד מסוימים וכינה אותם בשם "צורות סמליות" . ( Symbolic Forms ) ה"צורות" האלה פתוחות — אין הן נשמעות לחוקיות ולסגירות של הטבע . לא המבנה הסטטי או הפורמלי הוא המניע העיקרי כאן , אלא הזיכרון — זכרון העתיד והעבר גם יחד והמתח שביניהם . דברי ההסבר של קסירר , הבאים להגדיר תודעת זמן שכזאת , ישמשו לנו כעין מוטו בדיון שלנו על ארכיטיפים היסטוריים : שהרי הזמן ההיסטורי מקבל את משמעותו לא מזכרון העבר בלבד , אלא לא פחות מכך מן הציפייה לבאות . במידה שווה הוא תלוי גם בחתירה אל המטרה וגם במעשה שהיה , גם בעיסוק בעתיד וגם בהתבוננות בעבר ובאקטואליזציה של העבר . ברוח דברי קסירר בחרתי את שמו של החיבור הזה , עתיד זכור . חשוב לציין את חלקו הגדול של התנ"ך בעיצוב משנתם של ריקר ושל קסירר . במהלך הדיון שלו על "הצורות הסמליות" קסירר מדגיש שהדינמיקה של הזיכרון הפונה גם אל העתיד היא מן המאפיינים של דברי נביאי ישראל . ריקר אף הוא הקדיש את ראשית הגותו ההרמנויטית לפרשנות של כתבי הקודש הנוצריים והעבריים . ההבנה וההשראה ששאב ממקורות אלה עומדות לו גם בבואו לדון בנושא "הזמן והסיפורת . " לדעתו אין לראות בסיפורת עולם סגור , שאינו מייצג שום מציאות אחרת מלבד צורתו הוא . שלא כדעת הבלשנים הצרפתים מבית מדרשו של סוסיר , ריקר טוען שהמלה הכתובה והמדוברת גם יוצרת מציאות וגם משקפת , ולו בעקיפין , מציאות כלשהי . אם בעשרה מאמרות נברא העולם , כי אז גם לשון בני האדם תובעת קשר כלשהו עם העולם הנברא ועם זמניו . לא נתקשה למצוא בתנ"ך את הצורות הארכיטיפיות המוכרות לנו מספרויות אחרות . פריי אף מגדיר את ה"בייבל" ( באמרה שהוא מביא מן המשורר ויליאם בלייק ) , the Great Code of Art כלומר הצופן לכל האמנויות , המפתח לכל הארכיטיפים . ונכון הוא שלמוטיבים מיתיים רבים ומרכזיים הידועים לנו מתרבויות אחרות יש מקבילות במקרא . בכל האפוסים העתיקים מצוי , למשל , המוטיב של ירידת הגיבור לשאול , שם יפגוש את "כל עתודי , "px כמו בישעיהו יד . הדעת נותנת שמהדהד פה זכרו של אפוס כנעני קדום על מלחמת האלים , שבמהלכה הופל הילל בן שחר בידי הבעל . בשל המקבילות האלה - והן רבות ועשירות — גרסו חוקרי הארכיטיפים הספרותיים , אנשי האסכולה של נורתרופ פריי ( וגם תאודור גסטר ורוברט גרייבס , כפי שעולה ממחקריהם , ( שהארכיטיפים

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help