sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

מבוא למהדורה העברית מאז ימי אריסטו ועד ימינו היו מבקרי ספרות שטענו שקיימים מבני יסוד ארכיטיפיים , או מיתוסים אוניברסליים , שאינם משתנים , כמו חוקי הטבע . ולדימיר פרופ , איש האסכולה הסלבית , הבחין במבנה עומק אחד המשותף לכל מאה סיפורי העם שחקר , מבנה שכופה את עצמו , כביכול , על המחבר והקורא כאחד ! לדעת הפורמליסטים "המוסד הספרותי" הוא עולם סגור שקיים בזכות עצמו , בעל סדר פנימי קבוע משלו , והוא מורכב מצורות וממבנים ארכיטיפיים . אלה , מן הסתם , מבנים על זמניים התקפים בכל עת ובכל מקום . מה שמפריע במיוחד בתמונה זו היא הגישה הסינכרונית הזאת , הגורסת שאין מוקדם ומאוחר בתורת הארכיטיפים . נורתרופ פריי , למשל , המבקר הקנדי רב ההשפעה , מורה דרך בתורת הארכיטיפים , מרבה לכלול רומנים בין הטקסטים המייצגים את הארכיטיפים השונים . אבל כיצד אפשר לסכם את המבנה של האחים קרמזוב , דוד קופרפילד , בעקבות הזמן האבוד ואורח נטה ללון , בלי להביא בחשבון , בבחינת מרכיב סטרוקטורלי של ממש , את ממד הזמן , את העת והמקום המסוימים של ההתרחשויות — מה שמ"מ באחטין כינה בשם "כרונוטופ" — ואת המתח שנוצר בין זכרון הדברים שהיו ובין הציפייה לבאות ? המתח הזה שייך פעמים רבות ליסוד הארכיטיפי עצמו ; בפרק ב שלהלן נדון בארכיטיפ של פאוסט . ברור לגמרי שעל האגדה המקורית ועל גיבורה מרחפת תודעת הזמן העובר בכל חריפותה . על פי החוזה ניתנו לו , לד"ר פאוסט , עשרים וארבע שנים של תענוגות , שבסופן יבוא השטן וייטול את נשמתו . אין כאן תיאור של מצב סטטי . נכון יותר לומר שהמיתוס הזה מבקש לתפוס את הדינמיקה של הזמן עצמו כפי שהאדם המודרני חווה אותו . במובי דיק של מלוויל דוגמה מובהקת של המיתוס הפאוסטיאני . יש בסיפור הזה משום ביטוי למשבר שפקד את האדם המערבי ( ואת האדם האמריקני בפרט ) בשלב מסוים של התפתחותו . לפנינו מה שאפשר לכנות בשם "ארכיטיפ היסטורי . " בספר הזה אני מציע , כנגד תפיסתם של הפורמליסטים , מודל הבנוי על תפיסה דיאכרונית של הארכיטיפ . בשביל לפתח את התזה הזאת נעזרתי במפעלם של שני הוגים שניסחו , או ביקשו לנסח , תזה דומה , והם המבקר ההוגה ארנסט קסירר והפילוסוף הצרפתי פול ריקר . ריקר , שלא כסטרוקטורליסטים בני דורו ובני ארצו ,

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help