sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

גם נשים , הגן ר' אלכסנדר זושא פרידמן בנשק החסידי הקלםי שמקורו בתורת העורמה הקדושה שבקבלת האר"י , היינו שיש לתעתע באויב 'למען חיזוק הדת והאמונה' ( חסידות פולין , עמ' . ( 28-27 גם כשנשאל ר' ישראל מצ'ורטקוב : 'מה לגדולי תורה לכנסיה זו [ הכנסיה הראשונה של 'אגודת ישראל' בפולין ] שהיא נראית בפוליטיקה , ' חזר עקרונית על אותה תשובה עצמה , היינו שבמלחמה נגד החילוניות הטמאה יש ללחום באותם הטכסיםים הנקוטים על ידי המפלגות החילוניות 'ובאותם הדרכים צריכים אנחנו ללחום נגדם ולהוציא יקר מזולל' ( שם , עמ' . ( 29-28 [ ד ] אכן , מאז שנבקעו מעיינותיה של החסידות במזרח אירופה נקפו כשישה יובלות גדושי ייסורים וחורבן , תמורות רוחניות , חברתיות ופוליטיות אדירות . וראה זה פלא : אף על פי שבמרוצת הדורות מעיינות אלה חדלו מלהתגבר , לא נס כוחם והוא גורם משפיע בהווייתנו הלאומית , ובמיוחד במדינת ישראל - מפעל לאומי שמאבק הדמים על הקמתו ועצם קיומו הם ניגוד חריף לעולמם הרוחני של מחוללי החסידות וחכמיה בכל הדורות . אין זאת אלא שנס הישרדותם של בתי צדיקים אלה או אחרים נעוץ בין השאר - ויש להדגיש : בין השאר - בכושר הסתגלותה של תנועת החסידות , ובמיוחד האגפים השמרניים דינמיים שבה , לתהפוכות הרות עולם שנתרחשו במשך כשישה יובלות . כושר זה נעוץ בין השאר באותו עיקרון גדול שהזכרתיו לעיל : מטרה קדושה מקדשת את האמצעים המגונים להשגתה . [ ה ] לא אסתיר מידיעת הקורא את המבוכה שאפפתני בבואי למסגר את ענייני הספר הזה במסגרות כרונלוגיות וענייניות , וזאת משום טבען המפוצל והמזוגזג של התנועה החסידית וספרותה . מכל מקום , אחרי שיקולים שונים ראיתי להביאם בארבעה חלקים , כשהראשון שבהם הוא 'מבוא כללי' המחולק בשני פרקים : בראשון נסקרים ענייני סמכות צדיקים והאמונה בהם , מקורותיהן , דימוייהן וספיחיהן כגון האפולוגטיקה הצדיקית , בעיית הפדיונות וההתפארות הצדיקית העצמית . בפרק השני נבחנת תודעתם העצמית של ראשי החסידות וחכמיה כאחרונים לעומת הראשונים בכפל פניה : מעמדם של ראשוני הצדיקים החסידיים , ובראש ובראשונה הבעש"ט , לעומת חכמי ישראל שקדמו לחסידות , מחד גיסא , ומעמדם של אחרוני הצדיקים לעומת קודמיהם , ובראש ובראשונה הבעש"ט , מאידך גיסא . שלושת החלקים האחרים שבספר זה מחולקים לפי סדר כרונולוגי רופף , כשבכל חלק וחלק כמה פרקים - פרק פרק לפי חיבורים הקרובים ברוחם זה אל זה . יוצא מכלל זה הוא הפרק הרביעי , המוקדש כולו לדיון בביטויו הראשון של המהלך החדש בתולדותיה של החסידות , והוא הספר 'נועם אלימלך' לר' אלימלך מליז'נסק , שרובו נתפרסם תחילה בקובץ השנתי ' גלעד' ( כרכים טו-טז , תל אביב תשנ"ח , עמ' מג-פ . ( הוא הדין בפרק התשיעי , שעניינו בתפיסתו הצדיקית המטריאליסטית של ר' שלמה מראדומסק ובהצגת מעמדו של הצדיק כמרכז ההוויה היהודית בגלות , שאם אדם אינו מאמין בו 'אינו בכלל יהודי ! ' עיקרו של פרק זה נתפרסם לראשונה בקובץ 'גלעד' ( כרך יד , תשנ"ה , עמ' לח-נח . ( בפרק האחד עשר הרחבתי את הדיון בדרשותיו של ר' נתן דוד מפארצבה מימי מלחמת העולם הראשונה ולאחריה , משום שמצאתי בהן תעודה לא

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help