sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הריב"ש , ' כאחד הערכים הדתיים רוחניים הנעלים ביותר , הרי דיינו בעיון קל בדבריהם של ראשי החסידות , ובכלל זה בקונטרס 'צוואת הריב"ש' עצמו , כדי לחוש את זרותו המוחלטת של רעיון ההשתוות בעולמם של צדיקיה וחכמיה . הוסף על כך את לשונם הגוזמאית של דרשנים , צדיקים וחסידים , ובמיוחד התפרחות הלשוניות ההיפרבוליות מסביב לרעיונות שמקורם בספרות הקבלה והמיסטיקה ( שתי אלו אינן היינו הך , ( כמו אין , התפשטות הגשמיות , ביטול ממציאות , דבקות . הוסף על כך את דרכם של רבים מסופרי החסידות לזלזל בחובתם להביא דברים בשם אומרם . והרי , למשל , הדרשן הגדול ר' אפרים מלונצ'יץ , ( 1619-1555 ) שלבו דאב על תופעה מצויה אצל דרשן זה או אחר 'שאינו אומר דבר בשם אומרו ומתעטף בטלית שאינה שלו וכל דבריו גנובים הם אתו' ( עוללות אפרים , חלק ב , עמוד לא , מאמר ריא . ( ואם בימיו כך , על אחת כמה וכמה בתנועת החסידות , שרבים מראשיה לא העלו את דבריהם על הכתב , ועל דמותם הרוחנית ופועלם של לא מעטים מצדיקיה המפורסמים אנו ניזונים משמועות חסידיות שונות ומשונות ( דוגמה בולטת - הדברים המיוחסים לר' ישראל מרוז'ין . ( ואמנם , סופרי החסידות לא זו בלבד שהיו מודעים היטב כי רבים מדבריהם לוקים באמירת דברים שלא בשם אומרם , אלא אף מצאו באמירה מעין זו זכות גדולה בבחינת מטרה קדושה המקדשת אמצעים מגונים . בין הראיות הרבות שבידנו אביא , לצורך ההמחשה , טיפה אחת . כוונתי לסופר החסידי דב בער עהרמאן , שבהקדמה לחיבורו 'דברים ערבים' ( מונקאטש תרס"ג-תרס"ה ) טען בין השאר : 'כי למען ליטע תורת ד' בלבות בני אדם אזי הרשות נתונה לרמז הרבה בדברי המקראות ובמאמרי חז"ל ואפילו אם לא כיוון האמת לאמיתה [ ... ] כמו כן בעניני סיפורי המעשיות , אפילו אם מסופר הדבר באיזה נוסחא אחרינא או בשם איזה צדיק אחר אין בזה עון כלל . ' [ ג ] אולם המבקש לעקוב אחרי מהותה של החסידות ולהתבונן בלב לבה הרעיוני והחברתי , לא ימצא תחליף לםפרותה . כל המצוי בה במידה זו או אחרת לא יפקפק בעובדה , כי כתבי ר' יעקב יוסף מפולנאה הם מקור ראשון בזמן ובחשיבות לידיעותינו על ראשית צעדיה של החסידות כתנועה דתית חברתית , בבואה לדיוקניהם הרוחניים של כמה חכמים שעמדו ליד עריסתה של התנועה החדשה , למגמותיהם ולתביעותיהם הרעיוניות והחברתיות , וכן לכמה עניינים שעמדו על סדר יומו של הציבור . זאת ועוד : בכתביו של ר' יעקב יוסף מפולנאה אנו מוצאים העדות הראשונה על התנגדות ממוסדת לחסידות שמחברם חזה מבשרו - גירושו בערב שבת מקהילתו שארוגרוד , שבה כיהן כרבה , בעוון הצטרפותו לחסידות . אף דברי ר' דוב בער המגיד ממזריץ , ' שלא העלם על הכתב במו ידיו , וחטיבות רבות מהם מצויות בידנו בנוסחים שונים בכתבי תלמידיו וכן בכתביהם של כמה מחברים שלא השתייכו לחסידות , הם מקור מהמעלה הראשונה להתבוננות במגמותיה הרעיוניות של החסידות בימי צמיחתה וראשית התפשטותה . ומן העניין להדגיש כאן את חשיבותו של הספר 'נועם אלימלך' לר' אלימלך מליז'נסק להבנת המפנה העקרוני שחל בחסידות בימיו ולאחריהם - זניחת המגמה שמרכז הכובד שבה הוא הדאגה למערכת העליונים , תיקונה או גאולתה של השכינה , ותביעות להחמיר בדקדוקי מצוות ולהסתפק במועט , והעלאת המגמה שעיקרה הדאגה להווייתו הבשר ודמית של האדם , לא רק לצרכיו ההכרחיים לקיומו אלא גם לרווחתו החומרית

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help