sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הקדמה [ א ] פיצולה של תנועת החסידות לשושלות על ענפיהן וענפנפיהן הנאבקים אלה באלה על שטחי השפעה , ריבוי הקולות המנוגדים העולים מדבריהם של ראשי החסידות ודרכי ההנהגה המפוצלות פגמו לא מעט ביסודותיה של אמונת צדיקים . מכאן מאמציהם האפולוגטיים של ראשי התנועה וחכמיה םופריה להעטות על הפלורליזם הצדיקי חסידי שבדיעבד מחלצות אידיאולוגיות אלה או אחרות . המעניינת שבהן המובאת בגוף הספר ( עמ' , ( 53 אך ראויה להיזכר בקיצור גם כאן , מיוחסת לר' נתן דוד משידלובצה , בן הדור השביעי לקיומה של החסידות . הוא דימה את פצליה של החסידות על ניגוניהם הפרטיקולריסטיים השונים לתזמורת שריבוי כליה ומנגניה המגוונים דווקא הם שיוצרים את ה'ניגון . ' אכן , ניגונה המנונה של החסידות בכל בתריה , אתריה וזמניה הוא הצדיקות שחדרי לבה הם סמכותם השמימית של הצדיקים במילי דעלמא ובמילי דשמיא והאמונה בכוחם לחולל השתנות בעליונים ובתחתונים . להתבוננות בשני חדרי הלב האלה ובעורקיהם , כפי שהם משתקפים בספרותה של החסידות , נועד עיקרו של ספר זה . [ ב ] ברם , העובדה שמקורותיו של ספר זה הם ספרי החסידות מציבה בפני מחברו אתגר להשיב על השאלה העולה מאליה : האם מותר לנו לראות בנאמר בהם עדות על דיוקניהם הרוחניים של אומריהם , על מגמות פניהם , על מאבקיהם להכרה בסמכותם העל אנושית במנהיגיו הרוחניים של העם וכמושיעיו מכל מצוקה ? אכן , אחת הבעיות המתדולוגיות הקשות והסבוכות העלולה להכשיל את המבקש לעקוב אחרי עולמם הרוחני והחברתי של ראשי החסידות וחכמיה על פי ספרותה היא בתכונותיה הדרשניות של ספרות זו . אצורים בה אמונות ודעות ומוטיבים רעיוניים המתגלגלים בספרותנו הישנה , ובמיוחד בספרי דרוש ומוסר , בכל הדורות , ולא קל להבחין בה בין ישן לחדש , בין דברים היוצאים מלב הדרשן ( או המחבר , ( מטרידים את מחשבתו ועומדים על סדר יומו של הציבור , לבין רעיונות נודדים , חבוטים ובלויים מרוב גרירה מדרשן לדרשן בלי משמעות קונקרטית . דוגמה מובהקת ביותר לרעיון שיש בו קסם רב הוא רעיון ה"השתוות" ( אטאראקסיה , ( שמשמעותו המקורית הוא שוויוךנפש , אדישות . למרות שמושג ההשתוות מוצב בקונטרס הקנוני של החסידות , 'צוואת

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help