sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ראוי שנשווה לנגד עינינו כמה מתכונותיהם היסודיות . אבותינו במזרח אירופה , רבים מהם היו ללא ספק אנשי סגולה ובעלי מידות יקרות ונעלות . אך רובם זילזלו ב'חיצוניות , ' כמו צורה , לשון , סדר זמנים , דיוקי מובאות ומראי מקומות . פעמים שהביאו דברים מתוך ספרים על פי הזיכרון , שלא עמד להם בכל שעת צורך , ופעמים נתחלף להם חיבור אחד בחיבור אחר , מחבר אחד במחבר אחר , משמעות אחת במשמעות אחרת ואף מנוגדת . פעמים שמתוך 'רישול , ' מכוון כביכול , לא היססו להביא דבר בשם מי שלא אמרו , או שהצהירו שלא כדין על הבאת דבר בשם אומרו וכלשונו ' ) בזה הלשון' ' וזה לשונו . 5 ( ' ובכלל ראוי להטעים , כי לקחנות ספרותית היתה תופעה שכיחה ביותר . ודאי שידעו יפה את המאמר ( מסכת אבות , פרק ו , משנה ו ועוד , ( ' שכל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם , ' ובחיבוריהם אף נמצא תוכחות חריפות בגנות 'הגניבה' הספרותית . אולם לא כך נהגו הם עצמם למעשה . מאמר שאולי עשוי להאיר הרגלם של הבריות להתעטף בטליתם של אחרים הוא פירושו של ר' משולם פייביש הלר : על המאמר הנזכר במסכת 5 והרי דוגמה , שהיא כטיפה מן הים הגדול , ר' פרץ בן משה בחיבורו 'בית פרץ , ' ט , עמודה ג , מביא משל כדי להסביר ולהצדיק קבלת שכר ממון בעד התוכחה בשער , והוא אומר : 'ומצאתי ראיתי בס' מגדול דוד [ לר' דוד לידא על מגילת רות ] משל נאה לזה וז"ל . ' ואף על פי שציין בבירור שזה לשונו של המשל , הרי כשנפתח את הספר 'מגדול דוד' ונעיין במשל זה , המובא שם בהקדמה , נמצא שבעל 'בית פרץ' הביאו בצורה מקוצרת וחופשית , מחבר זה לא נרתע מלייחס לר' אפרים מלונצ'יץ משמעות מנוגדת מזו שנתכוון לה ר' אפרים בס' ' עוללות אפרים , ' חלק ב , עמוד לד , מאמר רכז : 'כתב הע"א [ העוללות אפרים ] פי' על מאמר במקום שב"ת עומדין אין צדיקי' גמורים יכולים לעמוד . ולמה יהי' בעל תשובה גדול יותר מן הצדיקי , ' אבל הנ"ל א"ש , דהיינו לצדיק גמור אסור ייחוד עם אשה ואינו רשאי לעמוד ולייחד עם אשה בחדר , 'א אבל לבעל תשובה מותר לעמוד שם עם אשה בחדר א' כדי לעשות תשובה' ( קובץ דרשות מאת ר' פרץ בן משה , כתב יד בגנזי ספריית שוקן שבירושלים , קב . 65 ב , דף , 21 ע"א , ( והוא היפוך הדברים שאומר שם ר' אפרים מלונצ'יץ . ראה להלן , פרק רביעי , . 187—186 6 ראה , למשל , להלן , פרק שלישי , עמ' , 144 ועוד כיו"ב -.דוגמה מובהקת , אף כי לא מתחומה של יהדות מזרח אירופה , אנו מוצאים במאמרו של י . תשבי על בעל 'חמדת ימים' שהשתמש בחיבורו בספריו של ר' יהודה לייב פוחוביצר והביא מתוכם מאמרים שלא בשם אומרם . ברם עובדה זו לא מנעה אותו מלהכות בשבט לשונו את הדרשנים המתעטפים בטלית שאינה שלהם ( י . תשבי : נתיבי אמונה ומינות , עמ' , 142—108 ובמיוחד עמ' . ( 142—140

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help