sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא ברוך שפינתה - ( 1677-1632 ) פילוסוף יהודי , בן למשפחת אנוסים , שהוחרם על ידי הקהילה היהודית כשהוא בן עשרים וארבע שנים בלבד . פרידריך ניטשה - ( 1900-1844 ) פילוסוף נוצרי , בן למשפחת כמרים , שנטש קריירה אקדמית לטובת חיי התבודדות . שני פילוסופים מבודדים ומתבודדים אלה מייצגים שתי גישות פילוסופיות מנוגדות . שפינוזה נחשב למייצג מובהק של הפילוסופיה הרציונליסטית , שרואה כמודל לחיקוי את המתמטיקה ומאמינה שחשיבה פילוסופית ראויה חייבת להיות מזוהה עם חשיבה לוגית . הספר אתיקה , שדרכו נדון בפילוסופיה של שפינוזה , הוא ספר פילוסופי שמנסה להגשים באופן הטוטלי ביותר קו מחשבה זה . זהו ספר שמבקש להציע הוכחות פילוסופיות הבנויות על פי הדגם של ההוכחות הגיאומטריות ( הגדרות , אקסיומות ומשפטים . ( כך , אף שמו המלא : אתיקה : מוכחת בסדר גיאומטרי . ( Ethica : Ordine Geometrico Demonstrate !) ניטשה , לעומתו , מציג פילוסופיה שניתן לכנותה פילוסופיה פסיכולוגית ספרותית ( ניטשה מציג עצמו לא פעם בכתביו כפסיכולוג הראשון מקרב הפילוסופים ) ' פסיכולוגית מבחינת קו המחשבה שמפותח בה , ספרותית מבחינת דרך הבעתה . ניטשה מבקש להפנות את תשומת הלב להשפעת הפסיכולוגיה של הפרט על החשיבה ובכך לקעקע את הרעיון של חשיבה פילוסופית טהורה ( ששפינוזה הוא אחד ממייצגיה הבולטים . ( הוא בוחר בכתיבה דרמטית , רוויית מטפורות וסמלים , שאיננה מאפשרת להתעלם מהדמות שמארגנת אותה ושזוכה אף להפוך לדמות ספרותית של ממש בדמותו של זרתוסטרא , גיבור הרומן הפילוסופי כה אמר זרתוסטרא . אם כן , לפחות מבחינת נקודת המוצא של החשיבה וסגנון הכתיבה נראה שאין שתי פילוסופיות רחוקות יותר זו מזו . יתר על כן , בהמשך נראה שניתן להצביע על ניגודים של ממש אף ביחס למספר עמדות יסוד נוספות שמעצבות פילוסופיות אלה . אך על אף כל זאת כותב ניטשה במכתב לידידו פרופ' אוברבק בשנת 1881 את הדברים הבאים : אני מלא פליאה , מלא התפעלות ! יש מי שהקדימני , ולא סתם מישהו ! את שפינוזה כמעט שלא הכרתי : שעכשיו דווקא תקפתני תשוקה אליו , אין זה אלא " מעשה שבאינסטינקט . " לא זו בלבד שבמגמתו הכללית כמוהו כמוני - להפוך את ההכרה לאדירה שבהיפעלויות , כי אם בחמש נקודות ראשיות שבשיטתו אני

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help