sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ניטשה , לעומתו , מתנגד באופן מפורש לעשיית פילוסופיה כשיטה . הוא מקדיש חלק ניכר מכתביו לקעקוע רעיון זה וכתביו עצמם הם המחשה להתנגדות זו . הוא כותב בצורה של מכתמים ( אפוריזמים ) ספרותיים , שמפותחים באופן אסוציאטיבי ומציגים שטף של מחשבות , שמתחברות זו לזו ומתנגדות זו לזו בהקשרים שונים . כך , מציג ניטשה את רעיון הפרספקטיביזם , שמוביל את הפילוסופיה שלו , לא רק בתובנה פילוסופית אלא כדרך ראויה להתפלספות . החשיבה הפילוסופית , כך אני מאמין , היא ניסיון למתוח את גבולות החשיבה האנושית עד בלי די . שפינוזה וניטשה בהחלט לקחו על עצמם משימה זו , ולכן כתביהם , דווקא בזכות דרכי ההתפלספות המנוגדות שלהם והעימות ביניהן , יכולים לשמש כאמצעי נאות לפיתוחה של חשיבה פילוסופית עצמאית . שפינוזה מציג אתגר לחשיבה הלוגית שלנו , שנוגעת להגדרות של מושגים ובחינת היחסים ביניהם . אין ספק שזהו פן מרכזי של החשיבה הפילוסופית לדורותיה ופן מהותי של מחשבת האדם . ניטשה מלמד על כוחו של הדמיון היוצר שלנו , שמוליד שוב ושוב פרספקטיבות חדשות , שמעמידות במבחן את המוסכם והמקובל . אף פן זה הוא פן מרכזי של החשיבה הפילוסופית בפרט ושל מחשבת האדם בכלל . כך , המפגש בין הפילוסופיות של שפינוזה וניטשה תורם , לדעתי , לפיתוח החשיבה הפילוסופית , אף אם דוחים את מסקנות החשיבה שלהם מכול וכול . שתי מטרות אפוא לספר זה : האחת , פיתוח דרך החשיבה הפילוסופית בעזרת עימות בין שני ביטויים קיצוניים ומנוגדים שלה ( החשיבה הכללית והחשיבה האישית . ( השנייה , פתיחת מרחב של דיון פילוסופי מבוסס על האתיקה של " אדם ללא אלוהים . " אינני מחשיב מטרה אחת כחשובה יותר מרעותה . פיתוח חשיבה פילוסופית מאפשר לאדם חשיבה עצמית , שמונעת ממנו להיות נתון למרותה וגחמותיה של החברה שמסביבו , ובעיקר בתרבות בת זמננו , לשליטתה של תקשורת ההמונים בתודעתו . פיתוח אתיקה של "אדם ללא אלוהים" חיונית , לדעתי , בתרבות שמאיימת לשקוע לתוך מטריאליזם סתמי מזה ולרוחניות מדומה מזה ; שניהם היו מאז ומעולם אויבי החשיבה ההומניסטית , שאותה אני מבקש לזהות עם החשיבה הפילוסופית . אי לכך , הגם שספר זה עוסק בפרשנות לפילוסופיות של שפינוזה וניטשה הוא בהחלט נכתב מתוך צורך לתת מענה לאתגרים האתיים ולסכנות האתיות , שעמם מתמודד האדם בתרבות בת זמננו .

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help