sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הקדמה ספר זה עוקב מקרוב אחר החשיבה הפילוסופית של שני פילוסופים , שיש ביניהם הן מן הקרבה והן מן הריחוק . הן הקרבה והן הריחוק ביניהם הניעו אותי לדון בחשיבתם זה לצד זה וזה כנגד זה . מקור הקרבה ביניהם הוא הניסיון של כל אחד מהם לנסח תפישה אתית , שאיננה נשענת על הרעיון של אלוהות טרנסצנדנטית . מקור הריחוק ביניהם הוא דפוסי ההתפלספות השונים , ולמעשה המנוגדים , של שני ההוגים . שפינתה הוא ההוגה הראשון , ואולי אף היחיד , שעומד על כך שרק החשיבה הפילוסופית חושפת את טבעו האמיתי של אלוהים מתחת לשלל האמונות הטפלות שערמו עליו הדתות . אלוהים זה הוא אלוהים פילוסופי בהווייתו , מכיוון שמהותו מתגלה מתוך החשיבה של האדם ולא מתוך אירוע של התגלות דתית . אלוהים , מורה שפינתה , הוא , למעשה , המציאות בכוליותה . רעיון יסוד זה של החשיבה השפינוזיסטית משמש את שפינוזה כדי להציע תיאור של נפש האדם , לנסח תפישת מוסר ולגבשן יחדיו לכלל השקפה אתית כוללת של האדם . ניטשה הוא הפילוסוף הראשון , שמנסה להתעמת באופן ישיר עם התופעה של אובדן האמונה הדתית בקרב אנשים רבים בתרבות המערב . הוא מכנה תופעה זו " מות האלוהים" ובוחן את ההשלכות הפילוסופיות , ובעיקר הקיומיות , שנובעות ממנה . מחשבה זו מובילה את ניטשה למסקנות מרחיקות לכת ביחס לנפש האדם , ביחס למעמדם של אמיתותינו וערכינו ועד לכדי גיבוש השקפה אתית חדשה ביחס לקיום האדם . כך , שני פילוסופים אלה , על מסקנותיהם הדומות והשונות , פותחים מרחב של מחשבה אתית עבור מי שניתן לכנותו "אדם ללא אלוהים : " אדם , שבוחן את מעמדו הקיומי ואת משמעות חייו , שלא מתוך זיקה לקיומו של אל טרנסצנדנטי . אך הריחוק בין דפוסי ההתפלספות שלהם מעניין מבחינה פילוסופית לא פחות מאשר הקרבה במישור האתי . שפינוזה , בספרו אתיקה , פורש משנה שיטתית , שמשקפת את שאיפתו לדון בסוגיות פילוסופיות "כאילו הייתה זו שאלה של קווים , משטחים וגופים . " ( אתיקה : ( 194 הוא אף מכנה דרך זו "הוכחה בסדר גיאומטרי . " כך , ספרו יכול להיראות , מבחינה זו , כביטוי קיצוני במיוחד לדרך החשיבה הרציונליסטית , שרואה בדגם המתמטי את הדגם הנכון לפיתוח חשיבה אנושית ראויה .

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help