sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פתח דבר תעלומת ר' משה הדרשן היא מן החידות המעניינות והבלתי פתורות של הספרות העברית וההיסטוריה של היהודים בימי הביניים . ר' משה הדרשן חי במאה הי"א בפרובנס שבדרום צרפת , אבל שמעו הלך דווקא בצפונה של צרפת . שמו של ר' משה מוכר לרבים המעיינים בפירושי רש"י לתורה וכן למעטים הטורחים על פירושיו לספרים תהלים , משלי ואיוב . רש"י מביא בפירושיו לא מעט דברים מכתבי ר' משה הדרשן , והדבר ניכר היטב , מאחר שבדרך כלל אין רש"י מרבה להזכיר את החכמים שלאחר התלמוד ולהביא דברים בשמם . לא זו בלבד ששמו של הדרשן היה מוכר לרש"י אלא שהוא העריך מאוד את תורתו ואת דרשותיו והכיר מקרוב את ספרו , " יסודו של ר' משה הדרשן , " כפי שהוא מכנה את הספר בכמה מקומות . מכמה טעמים יש לשער שספרו של ר' משה הדרשן היה חיבור נרחב מאוד , שהכיל פירושים ודרשות לכל חמשת חומשי התורה ולכמה ספרי נ "ך , ואולי אף לכל המקרא כולו . גם בדורות שאחרי רש"י אנו מוצאים כמה חכמים המעלים את שמו של ר' משה הדרשן ואף מצטטים מדבריו , אבל מדובר בחכמים מעטים מאוד , וההבאות מדברי הדרשן בחיבוריהם מעטות אף הן . הבוחן את התופעה לעומקה מתרשם שהיעלמות זו אינה מקרית , וכי מדעת או שלא מדעת הושבחו שמו וכתביו של ר' משה הדרשן זמן לא רב לאחר פרסומו המרשים בפירושי רש"י למקרא . ואכן , רק בסוף המאה הט"ו , כארבע מאות וחמישים שנה אחרי פטירתו של ר' משה הדרשן , שב שמו ועולה לפתע בכתביו של חכם יהודי נודע , הרב דון יצחק אברבנאל , וגם דברי תורתו של הדרשן מצוטטים שם לא מעט . אך להופעה מטאורית זו אין המשך , ושמו ותורתו של ר' משה הדרשן מוסיפים להיות בגדר נעלמים עוד דורות רבים . ועם זאת , פירושים ודרשות של ר' משה הדרשן השתמרו בכמה חיבורים יהודיים מימי הביניים בהיעלם שמו . החשוב והידוע בחיבורים אלו הוא חלקו הראשון של המדרש הנפוץ והמוכר , במדבר רבה . אכן , היעלמותם של ספרים ושל ידע היסטורי בימי הביניים המוקדמים אינה ייחודית לר' משה הדרשן , וכשהיא לעצמה , אין בה כדי להפתיע , אבל נראה שכאן יש לה הסבר מעניין ולא שכיח , שיידון להלן בגוף הספר . שמו של ר' משה הדרשן וקטעים רבים ממדרשו נשתמרו דווקא בחיבורים נוצריים מימי הביניים , ובראשם החיבור "פגיון האמונה" — Pugio Fidel — ספרו של הנזיר הדומיניקני שחי בספרד , ריימונדוס מרטיני ( בספרדית : רמון מרטי , ( איש המאה הי"ג . עיקרו של הספר הוא דברי ויכוח וניגוח המכוונים כלפי היהודים ואמונתם מחד גיסא ומאמץ להוכיח את אמתותה של הדת הנוצרית מאידך גיסא . בעקבות מרטיני הלכו עוד מחברים נוצרים , אבל איש מהם לא השכיל לזרוע איבה כלפי הדת היהודית ונושאיה ולגרום להם נזק תעמולתי כפי שעשה זאת מרטיני ב"פגיונו . " השאלה מדוע

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help