sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הוא שהטביע בתודעתו של היווני את ראייתה הפנימית של צורת המעגל ואת משמעותה הסטרוקטורלית של צורה ארכיטיפוסית זו . פשטותם של המעגל והקו הישר הודגשה בכל הזדמנות על ידי היוונים הקדמונים , מפאת החפיפה ההדדית של כל חלקיהם . ואילו המושלמות היא תכונתו הייחודית של המעגל , כי כל אחת מנקודותיו היא בו בזמן בבחינת התחלה וסוף , ולמרות סופיותו מתגלם בו עקרון האינסופיות , בגלל רציפות המתאר שלו . כבר מימי קדם היה המעגל לסמל השילוש , אחד הארכיטיפוסים המספריים החשובים . בחיבורו על השמים אומר אריסטו , שלפי הפיתגוריים מוגדר העולם וכל אשר בו במספר שלוש ; כי הסוף , האמצע וההתחלה יכילו את מספר הכול , ומספר זה הוא השילוש . פרוקלוס בפרשנותו מבאר בפרוטרוט את משמעותה העמוקה של צורת המעגל כסמל השילוש : הגדרת המעגל כוללת הן את מרכזו , הן את הרדיוסים שלו והן את היקפו , ויחד הם מסמלים את הסדר המוטבע בקוסמוס . המרכז הוא הסיבה הפועלת , הרדיוסים היוצאים ממנו - שמספרם אינסופי והם מתפשטים אל האינסוף - הם סמל הבלתי מוגבל , והיקף המעגל המגביל את הרדיוסים , הנו סמל הקוסמוס , המגדיר בו בזמן את הגבול והבלתי מוגבל . מעבר למשמעות סטרוקטורלית זו , המעגל מסמל לדברי פרוקלוס גם את הקשר הסיבתי הקובע את כל המתהווה בקוסמוס . שהרי עבור הניאו אפלטוניים המאוחרים , גילויו העליון של עקרון השילוש הנו היחס שבין סיבה ומסובב , המתבטא בסימולטניות הזהות והשוני שלהם , שהורות לה שוהה המסובב תחילה בסיבה , אחר כך חורג ממנה , ולבסוף חוזר אליה . כך הוא מחזיק ומאחד את מחזור ההתהוות הסיבתית . עבור פרוקלוס , המעגל הוא אפוא סמל עקרון השילוש , בהגדירו את השהייה , החריגה והחזרה כאחד , אותו עיקרון השולט במהויות האמתיות המקיפות את כל עולם המושכל . במישור נמוך יותר , בעולם התחושות , המשולש המוגבל על ידי קווים ישרים הוא דגם בריאתו של כל המתהווה בעולם הגשמי , בהתאם להנחתם של הפיתגוריים . הארכיטיפום של המעגל כצורה מושלמת היה קשור בתודעתם של היוונים קשר כה הרוק עם התחום השמימי , עד שהתנועה הקצובה במעגל הפכה לאקסיומה , לתופעה ראשונית של תנועת הכוכבים . אפשר לשער Aristoteles , de caelo . 268 M 1 1 ( להלן : אריסטו , על השמים . (

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help