sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ההתקדמות ממערב למזרח תוך הפסקות מחזוריות ; ואילו כוכבי הלכת חמה ונוגה , מתנודדים סביב השמש במרכז ומופיעים חליפות כשמים ככוכבי ערב או בוקר , חוץ מזמן מסוים שבו הם סמויים מהעין בגלל קרבתם הרבה לשמש . חיזיון מחזורי זה , שבו נעלם כוכב בקרני השמש , היה מורגש בייחוד בירח , כשמדי חודש בחודשו נעלם הירח הפוחת והולך השכם בבוקר בדמדומי היום והופיע שוב לאחר כמה ימים כחרמש ההולך וגדל בדמדומי הערב . מטעמים דתיים וגם מעשיים טרחו האסטרונומים הבבלים לחקור את יחסו של לוח הירח ללוח השמש . בתצפיותיהם השיטתיות - שבוודאי השתרעו על פני מאות שנים - הצליחו לקבוע בדיוק רב את עמדות השמש ביחס לכוכבי השבת ואת עמדותיו של הירח ביחס לשמש ולכוכבים ורשמו אותן בטבלאות מספריות . לאחר זמן מה הוחל בתצפיות שיטתיות של חמשת כוכבי הלכת שתנועותיהם הפכו לנושא המרכזי של האסטרונומיה . גם ממצאי תצפיות אלה נרשמו בטבלאות עמדותיהם של הכוכבים שהלכו והושלמו במרוצת מאות שנים . על פי טבלאות אלה היה אפשר לחשב מראש , כבר במאה החמישית לפני הספירה , את ליקויי הלבנה והחמה בדיוק הולך ורב . בדרך זו נוצרה האסטרונומיה המתימטית התיאורית של הבבלים , שנחקרה באמצע המאה שלנו על ידי א' נויגבואר ואסכולתו . מכאן עמדנו על דמותו של מדע שהושג ופותח בלי הנחות עיוניות והגיע לידי מסקנות חשובות , אבל לא אפשר כל התפתחות נוספת . לא ידוע לנו , באיזו מידה היתה האסטרונומיה המתימטית של היוונים מושתתת על וו של הבבלים . יש להניח שהיו השפעות מעין אלו , אולם עובדה מכרעת היא שתולדות התפתחותה של האסטרונומיה היוונית העתיקה היא בעלת אופי שונה לחלוטין מזו הבבלית : היא היתה מרע מבאר , ולא מרע מתאר . הדבר מתברר גם על ידי צורת הטיפול המתימטית הבבלית שהיתה אריתמטית , ואילו היוונית , היתה גיאומטרית . שתיהן פתחו אמנם בנתונים שנגזרו מהסיבוב היומי של כיפת השמים ותנועותיהם של השמש והירח , אולם הבבלים הסתפקו ברישום העובדות , ואילו היוונים פירשו עובדות אלו על ידי כך , שקישרו אותן בדימויים מסוימים שהיו קיימים בראשם מלכתחילה . מן המסורת ההלניסטית אנו יודעים שכבר האסכולה הפיתגורית קראה לכדור , הגוף המושלם ביותר ולמעגל - הצורה המושלמת ביותר . ברם , מעל ומעבר לכך , התופעה הקינטית של תנועת השמים הקצובה במעגל , אותו אירוע שמימי ההולך וחוזר שוב ושוב לנצח והמקשר את ראשיתו של התהליך עם סופו ,

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help