sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

היו מבוססות תגליותיהם . דו"חות אלה הביאו לידי ההנחה המתקבלת על הדעת , שהתהוותה המודעת של תמונה פנימית וגיבושה לאידיאה הניתנת לתפיסה מושגית , אינה אלא דרגתו האחרונה של אירוע נפשי בלתי מודע , שאופיו הוא זמינותן של תמונות סמויות וארכיטיפוסיס בנפש האדם . בשני הדיאלוגים שלו מינון ופיידון , תיאר אפלטון את התגלותה של תמונה סמויה זו והוצאתה מתוך הרובד הלא מודע , ופיתח אותה לדוקטרינה של האנאמנסיס , הזכירה . 800 שנה אחריו בא פרוקלוס , הפילוסוף והסיסטימטיקון הגדול של הניאו אפלטוניות המאוחרת והפרשן המוסמך ביותר של אפלטון , והעלה דוקטרינה זאת של הזכירה , על הכתב . כך למשל בפירושו לאוקלידס : כל מה שמכנים בשם לימוד , אינו אלא זכירה שאינה מוכנסת לתודעה מבחוץ , דוגמת התמונות המוכנסות לדימוי על ידי נושאי התחושה , ואף אינה חסרה קשר פנימי , דוגמת ההכרה המבוססת על השערות , אלא היא מתעוררת על ידי התופעות ואחר כך נוצרת מבפנים על ידי עצם החשיבה המופנית אל עצמה , בדבריו אלה מציג פרוקלוס את רישומם של נתוני התפיסה המציינים את נושאי התחושה בלבד ומאפיין אותם כפעולה שדרגתה נמוכה , לעומת ההתעוררות על ידי התופעות וגילוין של אידיאות הבאות בהשראה , שהנן דרגת הכרה גבוהה יותר , לאמור , התופעות הפנימית והחיצונית , המתאחדות עד כדי ראייה משמעותית . בפילוסופיה של מרעי הטבע , לאחר עלייתו של הפוזיטיביזם במאה הי " ט , הסתמנה המגמה לטשטוש הניגוד שבין שני סוגי הכרת טבע אלה , אפילו עד כדי ביטולם . טשטוש מעין זה היה תהליך כמעט טבעי , שהרי שתי הפעולות שנוכל לכנותן בשמות ' תיאור ו'ביאור , מושתתות על סידור מודע ועל בירור שיטתי . הפיסיקאי הגרמני גוסטב קירכהוף , למשל , בהגדרת המכניקה שלו , רצה להעמיד את ביאורן של תופעות הפיסיקה על תיאורן הפשוט ביותר והמושלם ביותר . אולם כאן לא הושם לב כלל לשוני המהותי שבין התיאור והביאור שמקורו בתהליך הפסיכולוגי הקודם לביאור , וההופך לנקודת מוצא של אותה שיטה מחשבתית המכונה בשם תיאוריה מדעית . מתולדות מדעי הטבע בעת העתיקה למדנו שתי דוגמאות בולטות ביותר , וכמעט בו זמניות , של ההבדל שבין הכרת טבע מתארת גרידא , המאפשרת אמנם חיזויי עתידות נכונים , אולם אינה מביאה לידי יצירת

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help