sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פרק ראשון החשיבה הפיסיקלית של העת העתיקה לאור הפיסיקה החדשה העלת התופעות כאחת מאמרותיו של גתה על מרע הטבע נאמר : 'שיא ההבנה הוא התפיסה שכל ממצא עובדתי הנו בבחינת תיאוריה ... אל תחפשו משהו מאחורי התופעות ; הן הנן התורה . ' מתקבל על הדעת , שאמרה זו בצורתה הקיצונית , היתה מכוונת כנגד השיטה האנליטית של פיסיקת ניוטון . חשד זה מתחזק על ידי העובדה ששופנהואר , שגם הוא התנגד לניוטון , מצטט את דברי גתה בחיבורו 'על הראייה והצבעים . ' ההיסטוריה של מדעי הטבע אמנם החליטה חד משמעית , לבכר את ניוטון על פני גתה , אולם למרות זאת תשמש לנו אמרתו החשובה של גתה נקודת מוצא לדיוננו בנושא זה . שהרי מעל ומעבר למגמתן הפולמוסית של מלים אלו , משמעותן היא כוללת , ויש להן תוקף לגבי כל ההכרה המדעית המקיפה זמן של 2500 שנה . עיקר רעיונו של גתה הוא , שכל הכרת טבע אמתית , המוליכה להתפתחות עיונית פורייה , פותחת בראייתה המודעת של תופעה , כלומר : מעבר לכל תחושה פשוטה , מתקשרת תופעה חיצונית בעלת תוכן תודעתי ומגיעה לידי חפיפה עם תמונה פנימית , עם אידיאה . רק כמקרה שהתופעה מעוררת בצופה אירוע פסיכי , המעורר אידיאות המוליכות להבנתם ולתפיסתם המשמעותית של אירועי הטבע , הופכת התופעה לתורה . קצר זה , המקפיץ את הניצוץ המוכר למוחו של המכיר והופך עובדה לתיאוריה , הנו אירוע יצירתי שהוא מעבר לכל חישובים רציונליים , הדומה באופיו לתהליך נפשי המוליד את הקונספציה של יצירה אמנותית או פיוטית . חוקרים גדולים סיפרו על הסיטואציה הפסיכולוגית וההכרחית שעליה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help