sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הולדת הטראגדיה אפתח את הדיון בנ טשה בהצגת עיקרי הרעיונות , אשר בספרו הראשון ' הולדת הטראגדיה , ' וזאת מתוך מגמה לטעון , כי קיימת זהות במחשבת ניטשה בין התעניינותו בטראגדיה כשיא התרבות היוונית לבין תפישתו את מהות הביקורת הפילוסופית . טראגדיה וביקורת טוטאלית — חד הן . מכאן , שדיון בטראגדיה והנהרתה יציבו בפנינו גם את האופן , שבו ניטשה הבין את הביקורת הפילוסופית — פעילות חסרת פשרות , חסרת רחמים , חסרת ערכים קודמים ואינטרסים קיומיים . בעצם , זוהי הביקורת כפי שהפילוסופיה רצתה בה מאז ומעולם וכפי שעלתה ביוון , אלא שמעולם — לפי ניטשה — לא מומשה אלא בטראגדיה היוונית . כל תרבות המערב שלאחר מכן אינה אלא תהליך של שכחת מקורות והתרחקות מן האמת שכבר נתגלתה פעם , אמת שהיא זהה לתהליך הביקורת ללא שארית . בדברי המבוא טענתי , כי במושג הטראגדיה של ניטשה כלולים כבר כל שאר רעיונותיו והתפתחויותיו המאוחרות במידה זו או אחרת של בהירות . יהיה זה אפוא מועיל , אם ברצוננו להבין את מחשבת ניטשה , ללכת בדרך שהלך בה הוא ולנסות לראות כיצד נובעת הפילוסופיה שלו ממושג הטראגדיה בלבד . בהמשך הדברים יתברר — דומני — כי עמדות היסוד הניטשאניות המפורסמות , כגון תפישת ההכרה והאמת כשייכות לתחום הפרספקטיבה והפירוש או הצגת התודעה והפעילות בכלל כמתן ביטוי לתחום הלא מודע של הנפש האנושית , ביקורת התרבות , ובעיקר הנצרות , ועוד — כל אלה אינן עמדות אינטואיטיביות שעלו אצל ניטשה בנפרד , אלא כולן תוצאה הכרחית של הדרך שבה הבין את הטראגדיה . במושג זה חלק א ניטשה — טראגדיה ואמת

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help