sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

העולם — היא שמשמשת לו מסכה ונותנת לו צורה אצל קירקגור . ותוך כדי כך מציג נוצרי זה את הפילוסופיה של ניטשה בכל אמתיותה ומגשים אותה לחלוטין . בנקודה זו תגיע האירוניה לפסגתה העליונה , אשר תטיח במסכה שלה על פני ההיסטוריה של המערב כולה : הנוצרי , שהוא , לפי קירקגור , הנוצרי האמתי היחיד , ושלדרגתו לא הגיע איש ; נוצרי זה , שמגשים את האמת הפילוסופית , שהיא התגברות עצמית מוחלטת , אינו אלא יהודי — אברהם אבינו . חלק ד יעסוק בזהות עמדותיהם של מרקוס אורליוס וניטשה באשר למטאפיסיקה ולשאלת האמת . האירוניה , השייכת לסוג ההתפלספות שבו מדובר בספר זה , תחשוף שוב את מוזרותה של השפה הפילוסופית , אשר אומרת את האמת באמצעות הסתרתה . לכאורה , הפילוסופיה הסטואית נראית מנוגדת לחלוטין לפילוסופיה הניטשאנית , שכן מה יכול להיות מרוחק יותר מאקסטזה מאשר אפאתיה ? ובכל זאת ניתן להראות מתוך קריאה מדויקת של ה'הרהורים' של מרקוס אורליוס , כי השלווה הסטואית , כפי שהוא מציג אותה , אינה אלא הטרמה של תפישת הטראגדיה של ניטשה . הדיון בניטשה , בשפינוזה ובקירקגור יאפשר לנו אפוא לשפוך אור חדש על הפילוסופיה הסטואית , לפחות כפי שהיא מוצגת בידי מרקוס אורליוס . אף הוא , כמו שפינוזה , הבליט את הצד הקבוע שבמציאות ושבהתנהגות האדם , אבל ניתוח עמדתו מצביע על ההתגברות העצמית כנושא היחיד המעסיק אותו , ולפיכך , הן חיי האדם הן המציאות בכולותה נתפשים גם כזרימה בלתי פוסקת , שאין לחלקה מבלי לסלפה , ולפיכך גם אין לאפיינה על ידי שום תיאוריה . ואכן , בניגוד לסטואיקנים אחרים , אין אצל מרקוס אורליוס שום תורת הכרה ואף לא רמז לה . כל אשר ניתן לדעת בבהירות הוא הכולות , ממש כפי שטוענים ניטשה , שפינוזה וקירקגור . מרקוס אורליוס מגיע למסקנה מעניינת במיוחד במסגרת ניתוחו את מושג הכולות . מושג זה אדיש להבחנה בין הסטואה לבין אסכולת אפיקורוס — השתיים המנוגדות אשר שלטו אז בחיי הרוח ברומי — משום שהוא כולל את שתיהן , שכן הוא מבטא זהות גמורה בין סטאטיות לבין דינאמיות . הספר עצמו הוא הרחבה רבה , תוך כדי דיון מפורט בטקסטים , של

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help