sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

העצמית , שהיא אשר נותרת כאשר כל השאר מתמוטט . שוב תתגלה ההתגברות העצמית כאמת הפילוסופית . מבחינה זו הן שפינתה והן ניטשה הם פילוסופים יהודיים , שכן עקרון היסוד שלהם הוא 5 'לא תעשה לך פסל וכל תמונה . ' הקרבה שבין ניטשה לבין קירקגור ידועה ויש בה צדדים אחדים . בעיקר נהוג להדגיש את ראייתם הבסיסית המשותפת את פרטיותו של האדם כתחומה של המציאות בכ 1 ל 1 תה וכן את ביקורתם החריפה על ניוונה של התרבות לידי יומיומיות מדכאה וקריאתם לאדם הפרטי ליטול את גורלו בידיו ולגלות את אחריותו האמתית , שאינה כלפי חברתו ותרבותו , אלא כלפי עצמו . אולם עם זאת נראה שעיקרן של פילוסופיות אלה הפוך , שכן אין דבר מנוגד למחשבת ניטשה מן הנצרות . ניטשה שופך על הנצרות קיתונות לעג ושנאה ומאשים אותה בךרדור תרבות המערב , בדיכוי החיים , ורואה בה את מחלתו האיומה ביותר של האדם . חלק ג יראה , כי קיימת זהות בין ניטשה המורד בנצרות לבין קירקגור , שהוא פילוסוף נוצרי במוצהר ובמודגש , וזהות זו מתייחסת לעמדות היסוד שלהם . בחלק ג יתברר , כי מושג הטראגדיה של ניטשה זהה למושג הנצרות של קירקגור ; דיוניסוס יזדהה עם ישו כפי שקירקגור מבין אותו ; העלאדם יהיה נוצרי , אשר מממש עצמו עד תום ומתגבר על האדם שבו . כאן תגיע האירוניה שבפילוסופיה מן הסוג של שפינוזה , ניטשה וקירקגור לשיאה ותהלום מאוד את דברי ניטשה ב'מעבר לטוב ולרוע' סעיף : 40 'כל דבר שהוא עמוק אוהב את המסכה ... האם אין זה מן הראוי , שהניגוד דווקא ישמש תחפושת נכונה , לעטוף בה בושתו של אל ... ? נסתר אשר כזה , שמתוך אינסטינקט משתמש בדיבור למען השתיקה וההשתקה , והוא כמעיין המתגבר בהתחמקות זו מפני ההיגד . ' ... ניטשה , שהתיימר ליצור סגנון גדול לעלאדם שלו , סגנון אירוני , מסכה אשר תסתיר את האמת שבהתגברות עצמית על הכול , לא חלם שמסכה כזו סופקה , מבלי דעת , על ידי קירקגור , וכי העלאדם שלו יוכל להיות מוצג בסגנון הגדול ביותר שבאפשר , בהטעיה אירונית שלא תיאמן : בדמותה של הנצרות — זו הבזויה והמוקצה מחמת מיאוס , שאותה מתעב ניטשה יותר מכל דבר אחר . הנצרות — זו שזרתוסטרא יצא להציל מציפורניה את

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help