sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

והעמיד נחמה מטאפיסית אמתית — הטראגדיה . אל ואגנו חזר ניטשה , לאחר שדחה את מושג הדראמה שלו , והעמיד במקומה דראמה אמתית . ביקורתו על הדראמה הוואגנרית היתה מזווית ראייה ואגנרית — הכולות . ואגנר שאף ליצירה כוללת . ניטשה הראה , כי יצירה כוללת אינה יכולה להישאר תיאטרון , אלא חייבת לזהות אמנות וחיים . הדראמה כיצירה כוללת חייבת להיות החיים עצמם כסגנון גדול , שאינו משחק אלא אמת . חלק ב יראה , שפרט להבדלים סגנוניים , הפילוסופיות של שפינתה ושל ניטשה אחת הן . בשמיעה ראשונה מצלצלת טענה זו מופרכת מכל וכול , כאילו רצינו לזהות את פרמנידס והירקליטוס . ואמנם נראה כאילו הפילוסופיה של שפינוזה היא דגם למחשבה המבוססת על תפישה של אמת סטאטית ועולם סטאטי , ואילו ניטשה הוא הדגם ההפוך — של התהוות מוחלטת וזרימה מתמדת . אולם ניתוח זהיר של כתביהם יחשוף את סגנון ההסוואות שלהם . שפינוזה מציג פילוסופיה סטאטית , האחוזה במבנה גיאומטרי נוקשה , אשר מסתירה את משמעותה הדינאמית המובהקת וההכרחית . וכן ניטשה : מחשבתו מציגה דינאמיות מוחלטת , הפרושה בכתיבה אישית בלתי שיטתית וגחמנית , אשר מסתירה את המבנה ההכרחי הקבוע בה . הפילוסופיות של שפינוזה וניטשה הן אירוניות , בכך שכל אחת מהן מניחה את זולתה , מבססת את זולתה ומכסה אותה . זיהוי הדינאמיות והסטאטיות של המציאות הוא רעיון היסוד של שפינוזה וניטשה . תפישת היסוד שלהם באשר לאמת היא זהה . שניהם מתנגדים להתייחסות מטאפורית אל האמת ואל המציאות . כלומר : הם סבורים , כי לא תיתכן הכרה אמיתית של המציאות , שהיא ייצוג המציאות כתוכן מסוים או כשיטה מסוימת של תכנים , וזאת , משום שכל תוכן הוא מטאפורה אפשרית של המציאות ולפיכך רדוקציה של המציאות כבולות לידי אותה מטאפורה . ומכיוון שגם תולדות הפילוסופיה וגם המדע מתייחסים אל המציאות בדרך מטאפורית רדוקטיביסטית שכזו , הרי שהם מסלפים אותה בהכרח , אם הם מתיימרים לומר את האמת על המציאות . מחירה של תפישה אנטי מטאפורית של המציאות הוא אי ידיעה . שפינוזה וניטשה מוכנים לשלם מחיר זה . אומץ הלב , הנדרש כדי לעמוד בפני הפיתוי להכיר את המציאות תוך כדי סילופה , הוא ההתגברות

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help