sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

גם לרצון לעוצמה , שאינו אלא הרחבה מושגית של רעיון ההתגברות העצמית . יתברר , כי הטראגדיה במשמעות זו היא הכולות המוחלטת של המציאות , ולכן אלוהים . חידוש תוקפו החיובי של מושג אלוהים אצל ניטשה , אשר ידוע בהצהרתו 'אלוהים מת , ' תהיה המסקנה העיקרית , שתעלה מחלק א . ניתוח מושג הטראגדיה כבולות , כמוחלט , יגלה את התמודדותו של ניטשה עם צמד המושגים האריסטוטלי חומר וצורה . מושג האמת של ניטשה ידרוש להכיל את שניהם בתוכו בניגוד למסורת הפילוסופית , אשר העדיפה תמיד את הצורה . בתור שכזו תשוב מחשבת ניטשה אל תולדות הפילוסופיה , אשר נהרסה במסגרת ביקורתה , ותיטול מחדש את מושג האמת המוחלטת , אבל תוך כדי זיהויו עם תהליך הביקורת . לכן יהיה מושג האמת של ניטשה — הטראגדיה — אחר מן המקובל . וזאת , משום שניטשה מחליף את תחומה של האמת המוחלטת ומייחס אותה לא לתוכן מחשבתי כלשהו המציין דבר , אלא למבנה , להיגיון , של כל דבר . לאור זה תופיע המציאות אצל ניטשה כתהליך חסר ערכים , הנושא היגיון אחד בלבד — ההתגברות העצמית הטראגית . לכן , מה שהוא ס 3 ל מזווית ראייה של היצורים הפרטיים הוא הקצב ההכרחי של ההתהוות שבעולם , ולכן אין לסבל כל משמעות בפני עצמו . גאולתו של האדם מסבלו תהא , לפי ניטשה , ראיית המציאות כטראגית , והתגברות עצמית של האדם הפרטי על כל יסוד פרטי שבו לשם ראייה זו . זהו העלאדם הניטשאני . אדם פרטי שחדל להיות פרטי וכל אשר בו הוא אהבת הטראגדיה , או אהבת הגורל . מחשבת ניטשה , המבוססת כולה על קיומו הפרטי של האדם , תתברר כאחת גם בביטולו הגמור . הגאולה תצטייר בשיקולים שיבואו להל ן כזיהוי העלאדם עם הטראגדיה . זיהוי זה , לכשיושג , יתברר שהוא קומי . זהות הטראגדיה והקומדיה כמשמעות האמתית של הדראמה יהיה שיאה של הפילוסופיה של ניטשה , אשר פתחה בתרבות יוון וגם סיימה בה בדרך חדשה . בתום הדיון תישאל השאלה האם אמנם נפרד ניטשה משופנהואר ומוואגנר כפי שטען בלהט רב . יתברר , כי פרידתו מהם נעשתה כדי להגשים יותר טוב מהם את רעיונות היסוד שלהם עצמם . אל שופנהואר חזר ניטשה , לאחר שדחה אותו בגלל הנחמה המטאפיסית 'המזויפת' שהציג ,

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help