sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

על הספר ומגמתו הספר בא להציג את מחשבת ניטשה משלוש זוויות ראייה בלתי מקובלות ו חלק א יבהיר את מושג האמת של ניטשה כזהה למושג הטראגדיה שלו . בתור שכזה יופיע המושג 'אמת' כזהה גם למושג 'אלוהים ; ' חלק ב יציג מושג זה כזהה למושג האמת של שפינתה ; חלק ג יציגו כזהה למושג האמת של קירקגור , וחלק ד — כזהה לתפישת מרקוס אורליוס . בניגוד לתפישה הרגילה , אשר רואה בפילוסופיה של ניטשה רק ביקורת מושג האמת והריסתו , אטען בחלק א , כי לניטשה מושג אמת חיובי וברור . האמת היא הטראגדיה , שהנהרת משמעותה תחשוף אותה בהתגברות עצמית . בניגוד להצהרת ניטשה עצמו , שמחשבה פילוסופית אינה יכולה להיות שיטה , אציג את מושג האמת כטראגדיה כמעמיד שיטה . הדיון במחשבת ניטשה מזווית הראייה של מושג הטראגדיה יראה , כי מושג זה עמד לנגד עיני ניטשה כל ימיו , וכי כתביו והתפתחותו אינם אלא הנהרתו של מושג זה , ומכאן שמחשבתו של ניטשה מתפתחת באורח עקבי בסיסי ונותרת נאמנה ( פרט לעניינים צדדיים ) לנקודת המוצא שלה . הטראגדיה במשמעותה המיוחדת אצל ניטשה היא אינטואיציית היסוד שלו , אשר העלתה בפניו בראשית דרכו שתי עמדות בלתי מתיישבות . ( א ) הטראגדיה מבוססת על שני מושגים סותרים — דיוניסוס ואפולון ; ( ב ) דיוניסוס ואפולון קשורים זה בזה בקשר דיאלקטי . מכיוון שדיאלקטיקה דורשת שיטה של אחדות מוניסטית ואילו נקודת המוצא של ניטשה היתה דואליסטית , לא היתה מחשבת ניטשה לשיטה , עד אשר גילה את מושג היסוד שלו 'הרצון לעוצמה , ' אשר איחד את שתי העמדות . רק אז היה ניטשה יכול להסביר כל דבר מתוך עקרוךהיסוד שלו ולקבוע לו את מקומו על פי קנה מידה של אמת ושקר . אטען , כי מושג הטראגדיה זהה לא רק למושג ההתגברות העצמית אלא

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help