sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הדרך היחידה הסתודוה לאכסיסטנציאליזם היא חשיבה עקיבה על מה שנובע ממושג הפרטיות בכל גילוייו במציאות — הפרטיים והכלליים . העולם נעשה זהה עם המציאות הפרטית הכוללת הכול ואף בונה ומארגנת הכול מזווית הראייה של עצמה . זיהוי זה הוא משמעותי ביותר לגבי היומרה הראשונית של האכסיסטנציאליזם . המושג 'מציאות' שזוהה בתולדות הפילוסופיה עם הטבע ואלוהים , הופך עתה להיות האדם . הזיהוי 'אדם—אלוהים' שאצל היגל הוא נערך על מישור הכלליות , מופיע אצל ניצשה וסארטר , ולמעשה גם ב'הוויה והזמן' של היידגר , במסגרת דיונם בבניין עולמו המשמעותי של האדם הפרטי . לגבי האכסיסטנציאליזם זיהוי זה , כפי שהוא נתפס אצל היגל , הוא כשלונו של הפרט , איבוד החירות , והבעיה האותנטית היא חריגה מעבר לזיהוי זה , לתפישה מחודשת שלו על מישור הפרטיות , ולמציאת הפרט כפרט בעל שלימות ויומרה מוצדקות על פי מושגו הוא . בעוד היגל מקריב את הפרטיות לשם החירות הכללית של האדם , לפי טענת האכסיסטנציאליזם , הרי זרם זה מקריב את העולם כולו ואף את אלוהים כדי למצוא את הפרטיות כשלעצמה . תוכנה של בעייתיות זו ממוקם במסגרת מושג המציאות היומיומית והתפישה החילונית של האדם ויחסו לעולם , אולם הבעייתיות האכסיסטנציאליסטית כולה היא בעייתיות דתית לכל אורכה של הארגומנטאציה . אנסה להבהיר בחיבור קביעה זו ולשאול באיזו מידה אפשר לראות באכסיסטנציאליזם באורח פאראדוכסאלי ענף של הפילו סופיה המיסטית . לאור מושג האותנטיות מתגלה האכסיסטנציאליזם כפילוסופיה של מלחמה והרס , של איון הקיים מבחינה ערכית , pi ? הקיים הוא הסתרתה של העצמיות דווקא משום שהוא בניין מפואר של תרבות . וכך מתגלה האכסיסטנציאליזם כחיפוש מחודש אחרי מה שנקרא בפילוסופיה היוונית בשם ' מידה טובה / זהו חיפוש אחרי אותה כנות אישית , שתעמיד סוף סוף את הדברים על דיוקם ותבחין בבהירות מהו סילוף כללי ואידיאולוגי ומהו הפרטי הסגולי . כאן יתברר ^ האכסיסטנציאליזם כולל ביסודו לא רק גרעין דתי מובהק , אלא גם שהעניין המוסרי שליט בו , למרות הסירוב המפורש בנידון זה שבא לידי גיטוי הן אצל היידגר והן אצל סארטר . שאלת היחס בין טוב ורע מזווית"הראייה של האותנטיות , כלומר מהו המצב שבו האדם הוא פרט חופשי לחלוטין , והחתירה לשלימות ביחס של אדם כלפי עצמו — לכל אלה ביטוי מוסרי ברור בפילוסופיות שלפנינו , עם כל הקשיים הפנימיים הצפים ועולים בשל כך . הבהרת נקודות אלו תגלה , שהרע הוא דווקא המצב של המליאות של עולם בנוי , מאורגן וממשי , ואילו הטוב הוא מצב של ריקות תוכנית , של ניהיליזם גמור שמציג את הפרטיות כאחדות לוגית שכוללת את עצמה בלבד , מעין 'מחלקה ריקה , ' שהפילוסופיות שלפנינו ינסו לתהות על טבעה ולא יוכלו לחשוף בה אלא אינסוף של אפשרויות , ~ pv כל מימוש מחזיר אותנו

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help