sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

זה של אינטרסים פילוסופיים יש לניצשה חשיבות מיוחדת לענייננו . המרד האכסיסטציאליסטי מתבטא אפוא מעל לכול במעבר המושגי מאמת לאותנטיות , הגורר אחריו שינוי גמור בכל האינטרסים הפילוסופיים המסורתיים , וכמו כן שינוי והיפוך במשמעויות של כל מושגי היסוד של תולדות הפילוסופיה . ערעור מעמדה של הכלליות הוא מיניה וביה גם התמוטטותו העקרונית של אידיאל m n וההכרה , כי אם האמת אינה חשובה עוד , הרי שגם אין בעיה של שקר ואמת , ואם בכל זאת עולה בעיה זו באפסיס טנציאליזם , הרי שיש לה מעמד מישני בלבד , ולא לקראתה מכוון המאמץ הפילוסופי . מכאן שבעקרון אין המדע עניין אכסיסטנציאליסטי 'אותנטי , ' שכן הוא נשען על התבונה העוסקת בכללים , ומבחינה זו אכן אפשר לראות עד מה מתרחק האכסיסטנציאליזם ממסורת הפילוסופיה כשהוא דוחה מעליו בפירוש יסוד כמו המדע , שהיה תמיד אבן פינה לפילוסופיה , באשר המדע משמעו שיעבוד החירות האישית למערכת כללית . האפסיסטנציאליזם מחפש אפוא אמת בלתי מדעית , שתהיה מוגנת מפני כל אפשרות של הרס מבחוץ . התגוננות זו מעניינת מבחינת ההודאה שהיא מודה בכוחו של מושג החירות במובנו הכללי , שתנופתו החברתית מחד גיסא והמדעית מאידך גיסא משתלטת לגמרי על חייו של האדם המודרני . האכסיסטנציאליזם , כקאנט , אלא במובן אחר , הוא פילוסופיה שבאה להציל — להציל את החירות הפרטית מפני האדם עצמו , שמעולם לא היה חזק כל כן כמו בתקופה המודרנית , ודווקא בה הפך הוא עצמו להיות הסכנה הגדולה ביותר לעצם קיומו . כלומר , האכסיסטנציאליזם הוא שמגלה לנו על ידי ביסוס פילוסופי ש'המהפכה הק 61 רניקנית' היא מסוכנת . וכמו בכל מקרה אחר , עיוני או מעשי , כשכלו כל הקיצין , האפשרות היחידה להתמודד עם הסכנה היא מהפכה . האכסיסטנציאליזם הוא מהפכני , אולי לא פחות מן המארכסיזם , אלא שתחומו אחר והמהפכן הוא אדם יחיד , שאינו יכול כמובן להפוך את החברה , אבל יכול להפוך את יחסו שלו 'nor ואת משמעותה לגביו . האמת , המדע , החברה והתבונה הם המושגים העיקריים שמשמעותם משתנית למישנית , כך שהכול מופיע כשווה חשיבות על קרקע נייטראלי שהיא המציאות גרידא , באשר היא מציאות פרטית . על רקע מציאות זו וכביטוי לה אנו נתקלים מחדש בפרטיות ובכלליות , אולם הפעם מזווית ראייה חדשה . הכלליות המיוצגת על ידי התבונה מופיעה מלכתחילה כבלתי א 1 תנטית , שמשמעותה מבחינת מושג האמת האכסיסטנציאליסטי — שקר . היינו , כל מה שהוא תבוני , מאורגן , ק 1 מוניקאטיבי , מופיע כמיבנה על של הסובייק - טיביות כסילוף העצמיות ועיוותה , או בלשון אחר : כאידיאולוגיה . ומושג זה נתפש במשמעותו הרחבה ביותר , היינו , שהאידיאלים של תולדות הפילוסופיה והתרבות אינם אלא אידיאולוגיות , מיכאניסמים לדיכוי החירות . יוצא שבירור עולם המושגים האפסיסטנציאליסטי נותן לנו גם גיסוס פילוסופי לכל התופעות שהמושג 'אידיאולוגיה' חל עליהן .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help