sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

אצל קאנט . קביעת החירות הסובייקטיבית רק בהומאניות בכללה , כסי שהיא מתגלה לפרט המכיר בה , משמעה למעשה שיעבוד האדם לחברה ולתרבות . האכסיסטנציאליזם אינו מוכן לכנות 'חירותי אלא את חירות הפרט באשר הוא פרט , והוא מתיימר לחולל מהפכה ט 1 טאלית , ק 1 פרניקנית באמת , שלא תחליף יסוד כללי אחד במשנהו , אלא תחליף את הכלליות בפרטיות ותעמיד את החירות הפרטית , האישית , ביסוד הכול . מופיעה כאן דרישה לחירות קיצונית ביותה , שדוגמתה היתה אולי רק בפילוסופיה הס 1 פיסטית ביוון , אלא שהפעם נדרשת הדרישה מתוך כל כובד המסורת התרבותית המערבית , שהנושא והבסיס למסורת זו — הכלליות — דווקא הוא שהועמד בסימן שאלה . 'המהפכה הקופרניקנית' והעל בעקבותיה מפסידים את החירות ברגע שהם מצהירים , בגלל עמדתם הראציונאליסטית , על שוויון בני האדם כחופשיים . השוויון המופיע בתחום האונט 1 ל 1 גי והמוסרי כאחד מביא לידי כך , שאין אנו יכולים לראות עוד את הפרטיות , ואין אנו מבינים עוד את מעמדנו כאזרחים הדורשים ממדינתם שוויון בזכותם להיות בלתי שווים , כלומר מיוחדים , בעלי ערך סגולי . האדם דורש חירות באשר הוא פרט ולא כלל , אבל 'המהפכה הק 1 פרניקנית , ' ברגע שהיא מתנסחת , מפסידה את חידושה המפליג ביותר , וזאת בגלל שהיא מוסיפה להיות מעוניינת מעל לכול בשאלת האמת , שהתשובה עליה אפשרית רק בתחום הכלליות . מכאן שהאכסיסטנציאליזם כזרם פילוסופי מאופיין בעיקר בכך , שהוא מהווה ערעור על העניין הפילוסופי המסורתי באמת , באשר זה צמוד וזהה ליסוד הכלליות . שכן הכלליות היא אמת של אספקט אחד בלבד של המציאות האנושית והבהרה חלקית בלבד של חירותה האפשרית . האכסיסטנציאליזם מציע עצמו כהשלמה על דרך הריסת העניין הישן , וזהו אפוא המעבר המונחי מ'אמת' ל'אותנטיות . ' שכן 'אותנטיות' אמנם משמעה 'אמת , ' אבל הפעם לא עוד במשמעות הכללית , אלא הפרטית בלבד . זהו ההסבר לביקורתו של קירקגור על הדיאלקטיקה של היגל ועל הסגירות העקרונית שלה , שכן העל לא ראה שברגע שהוגשמה החירות ככללית , הרי בשל עצם ההישג שהקנה לה מעמד של קביעות עליה לשלול את עצמה ולהמשיך בהתפתחותה בכיוון של מושג חירות חדש . החירות , ברגע שהיא מושגת , הופכת מפתרון לבעיה . כאן המקום לציין , שהאכסיסטנציאליזם ממשיך את קאנט לא רק כריאקציה להעל , אלא גם כהמשך לר 1 מאנטיקה הגרמנית . זו האחרונה הטרימה את האכסיסטנציאליזם בהדגשת יסוד הפרטיות , אבל לאו דווקא מתור ראיית האו טארקיות שלו כחירות בונה . הרומאנטיקה עומדת בסימן אין האונים בפני הדבר כשהוא לעצמו , ולכן אינה אלא הדגשת הפרטיות מתוך חולשה בפני הכלליות האמיתית הבלתי מושגת . חוליית הקשר בין הרומאנטיקה לבין האכסיסטנציאליזם היא ניצשה , שאינו רוימאנטיקן ואינו אכסיסטנציאליסט וגם אינו קאנטיאני , אלא אפשר כולם יחד . בגלל צירוף

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help