sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

' אחד' לבין 'רבים , ' כק 'חלקי ™ לבין 'שלימות . ' יחס זה נקרא בתולדות הפילוסופיה בשם 'אמת . ' מבחינת הבעייתיות היסודית הזאת אין האכסיס טנציאליזם שונה אפוא מכל שיטה פילוסופית אחרת . שונויתו היא בקיצוניותה של נקודת המוצא שלו , המכתיבה בהכרח את ייחודו של התוכן כולו . אבל גם נקודת מוצא זו אינה חידוש מכול וכול , אלא אדרבה , יש לתופסה במסגרת התפתחות מושג הסובייקט בפילוסופיה החדשה . מושג זה , שעלה לראשונה כמרכז תימאטי של התפלספות שיטתית במשנת דיקארט וקיבל את גיבושו העקרוני שיטתי ב'מהפכה הקופרניקנית' של קאנט , הוא שאיפשר מבחינת תולדות המחשבה את עלייתו של האכסיסטנציאליזם . הצבתו של הסובייקט כמרכז מיטאפיסי והכרתי כאחד היתד . רבת משמעות בתולדות הפילוסופיה ובתולדות התרבות בכלל , ובהקשר זה יש לבחון גם את האכסיםטנציאליזם כתופעה פילוסופית . זרם זה קיבל במלוא הרצינות את ' המהפכה הקופרניקנית , ' את ההבטחה הגדולה שעלתה מתור תקופת ההשכלה — האדם הוא חופשי , ובאשר הוא חופשי הוא אחראי לא רק לעצמו אלא גם ליקום כולו . קביעה זו , שנוסחה בידי קאנט , קיבלה מימוש בתחומים השונים של חייו ותרבותו של האדם המערבי — בפילוסופיה , בהתגבשותה של הדימוקראטיה , במדע . אולם רעיון החירות יכול היה לשמש כוח מניע רב עוצמה כל כד בתרבות , דווקא משום שלא חיסל אלא רק הסיט את הסתירה שבין פרטיות לכלליות מן התחום הק 1 סמי אל התחום האנושי , מן האובייקטיביות אל הסובייקטיביות . האדם החופשי יש בו אותה סתירה דיאלקטית , שהוא בעת ובעונה אחת גם אישיות פרטית וגם חלק בכלל החברתי אנושי , והיסוד האחד תלוי בהכרח במישנהו . זהו בדיוק תחומה של הפילוסופיה של העל , ששאפה לכלול באופן שיטתי את האספקטים כולם , כלומר לפתור את השאלה הקלאסית של היחס 'פרטיות—כלליות' מזווית הראייה של מושג הסובייקט כפי שהוצג על ידי קאנט . היגל הבליט את הקושי הפנימי שבמושג החירות מבחינת הסובייקט והפר אותו ליסוד שיטתו . הבדיקה הדיאלקטית של מושג הסובייקט הביאה את היגל למסקנה הקלאסית , שהאדם במידה שחירותו ממשית ואמיתית יש לו ביטוי כללי בלבד , שכן הפרטי כשלעצמו הוא אי ראציונאלי ולכן חסר ביסוס , חסר קשרים , בלתי ניתן לחשיבה . היינו , הפרטיות האמיתית , הן בטבע והן בהופעותיה השונות של החברה והתרבות , היא זו שמשתתפת בהבנתם ובעיצובם . האכסיסטנציאליזם הוא ריאקציה למסקנתו זו של היגל . הטענה נגדו , בעקבות קירקגור , היא שהראציונאליות נוסח היגל אולי מגיעה לניסוח האמת , אר רק במחיר ויתור על החירות . טענה זו נשענת אף היא על הסתירה שבתור מושג הסובייקט , אלא שהיא מדגישה את יסוד הפרטיות וטוענת נגד הכלליות . במרד האפסיסטנציאליסטי בהיגל יש משום חזרה ל'מהפכה הקופרניקנית' כדי למצוא בד . משמעות מקורית שלא נתבררה כלל

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help