sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

המשך ו מ י ם נ ה האכסיסטנציאליזם יש בו משום המשך ומיפנה כאחד בתולדות התרבות המערבית , שעניינה היה תמיד בקביעת היחס בין פרטיות לכלליות , בין 1 'ביקורת התבונה הדיאלקטית , ' עמ' . 18 ללא מסווה , ללא אשליה . משמעות זו של המושג היא המשמעות הפילוסופית , המניחה אף היא שלכל אדם אמת עצמו , אך זו אינה ניתנת להעברה לזולת , אף לא ברמז . משמעות זו מוציאה בפירוש את אפשרות שיפוטו של הזולת מפני הטעם העקרוני , שה'אמת' בהקשר זה נתפשת כמשהו השייר לסובייקט לבדו . שתי משמעויות אלה קשורות באורח הדוק ביותר בפילוסופיה האכסיסטנציאליסטית , כשהשנייה כוללת את הראשונה כסילוף של עצמה , והיחס ביניהן מעמיד את הבעייתיות המרכזית של הפילוסופיות שלפנינו . המתח פרט—זולת , פרטיות—כלליות , הוא שמציג את הבעיה אף קובע את הפתרון , והפתרון הוא חזרה להצגת השאלה . אפשר שהמייחד בעיקר את הפילוסופיה האכסיסטנציאליסטית מםילוסופיות אחרות הוא , שהפתרון שהיא מציעה הוא בהצגת השאלה מחדש . האמת של האכסיס טנציאליזם אינה במתן תשובה אלא בניסוח מיוחד של השאלה — שאלת מהותה של הפרטיות , שכן מושג הסובייקט מתגלה עקרונית כבעייתי וכסותר את עצמו . זוהי המסקנה שחיבור זה בא להעלות , ומצטרפת אליה מסקנה פילוסופית לגבי מהותו של האכסיסטנציאליזם כשיטה פילוסופית , שאינה יכולה להחזיק מעמד על הקרקע המושגי של עצמה , מאחר שהצגת השאלה הראשיתית שלה נידונה מראש לכישלון , ומאחר שחשיבה עקיבה של מושג האמת הפרטית מוליכה אותנו בהכרח אל מעבר לו . ואכן , ה"דגר וסארטר , שחיבור זה ידון בעיקר בהם , לא עסקו בסוף ימיהם באכסיסטנציאליזם באופן שיטתי . היידגר מטפל במושג ההוויה בכלל מתוך מידה מרובה של אי תלות במושג האדם , ואילו סארטר עבר לפילוסופיה היסטורית חברתית , שהיא ' שלוחה' של הפילוסופיה המארפסיסטית ובעדה נראה האכסיסטנציאליזם כ'שיטה פאראזיטית'י . אנסה להראות , כי אין בכך מקריות וכי זו תוצאה הכרחית של איפיון מושג האותנטיות כאמת של האדם , בפרטיות שדוחה כל שמץ של כלליות . כל איפיון בתור שכזה הוא כללי , כיוון שנעשה על ידי המחשבה והשפה . לכן , אם דוחים כל משמעות כללית , כל ממשות מוגדרת , לא נותר לנו אלא — האין , שהוא מושג שקשה לפילוסופיה להעצר בו . שאלה השנויה במחלוקת היא , באיזו מידה היידגר כפילוסוף הוא אכסיס טנציאליסט , ובאיזו מידה הפילוסופיה שלו עקיבה . שאלה זו ממש והתשובה עליה שייכות לעצם הנושא שלנו , ובפרק על היידגר אנסה להראות , מדוע חייב היה היידגר לחרוג אל מעבר לאכסיסטנציאליזם מתוך פיתוח עיקבי של מושגיו הוא .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help