sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ראשית עלייתם בציבור של בני הדור הזה היתה היענותם לקריאתו של אחד העם , שהזעיק אותם להוליך את העם בידרך הרוח / 'להכשיר את הל בבות' ולתקן את המידות , וליצור על ידי כך את התנאים לתחייה לאומית , שהיא ראשיתה של הגאולה משיעבוד וקודמת לה . ובעודם מתכנים פעולתם ו'מתכשרים' לה , כשהם רואים ב'אחד העם' את מורם ומאודם , לומדים את דבריו ואף משננים אותם על פה — באה התנועה הציונית , עם הופעתו של הרצל , ובסופה וסערה סחפה אותם בזרמה . בראשונה עוד ניסו לפלס להם בתנועה נתיב משלהם : לייסד אגודות ציוניות ברוחו של 'אחד העם / לפתוח ' חדרים מתוקנים / לשקוד על השכלת העם — ' ללכת אל העם' ולהעלותו , אולם המוני ישראל , שסערת התנועה העבירה אותם על מידת השלמת הדו רות עם גזירת הגלות ו'צידוק הדין' על הגורל היהודי , — מכיוון שהתעוררו לפעולות לתחיית העם , ניצתו ונתלבו בהם גם זיקי התמרדות במסורת של חיי דלות , סבל ונחיתות . ע ניין 'תיקון המידות' ו'הכשרת הלבבות' והשקידה על דרכי העם — נתמלא תוכן אחר ומגמותיו חרגו מתחומי הרוח , החינוך וההשכלה המקובלים . משמעותה של 'חריגה' זו של 'הכשרת הלבבות' נעשתה ממשית ביותר על ידי התסיסה המהפכנית הסוציאליםטית במדינה ועל ידי עלייתה של תנועת פועלים יהודית , תנועה עממית ומרדנית , שהצליחה גם היא לארגן כוחות פעילים רבים ולשפוך מרוחה על המוני עם . גם רבים מבני הדור , שהחלו ב'הכשרת הלבבות' הוחדרו מרוחה של מלחמת החופש ' ברוסיה ותיקון העולם . צעירי ישראל לאלפים נחלצו למאבק היסטורי על גאולת עם ואדם והתייצבו במערכה להילחם לשינוי סדרי עולם והצלת עמם כאחד . כך הוזז , פעמיים בתוך עשר שנים ופחות , 'מרכז הרוח' של בני הדור הצעירים , ואתו זזו גם דרכם בחיים ותחום פעילותם . המשותף ל'שלוש הדרגות' האלה הוא צביונם הציוני , שהיה היסוד בכולן . ואולם עם המהפכה הרוסית , כשלונה ותוצאותיה , עם 'משבר אוגאנדה' והפילוג בתנועה הציונית , פרש חלק ניכר של בני הדור הזה מן הציונות לגמרי , מתוך שהתייאש מאפשרות של גאולה מפורענות הגלות , בכל אופן בדורות הקרובים . מהם שהלכו 'לרעות בשדות זרים , ' ומהם שדחו את קיומן של 'התקוות הגדולות' ל'ימים הגדולים' שעתידים לבוא , ולפי שעה טרחו ב'תיקון העם' במקומות ישובו ובארצות נודו , ונתנו את לבם ונפשם 'ליום קטנות , ' ל'חיי השעה' של העם על צרותיהם ובעיותיהם המרובות . ואמנם , רבות וחמורות היו דאגותיה בעיותיה של היהדות הרוסית בשנותיה של הריאקציה הרוסית , של מלחמת העולם הראשונה ושל מהפכת 1917 ומלחמת האזרחים . שש שבע השנים אחרי כשלונה של מהפכת 1905 היו

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help