sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

[ ב ] היסוד המשותף בכל עבודתו הספרותית של יעקב לשצ'ינםקי הוא 'עמידתו על המצפה' ושאלתו ל'נתיבות' עמו . תמיד הוא נראה 'עומד על המצפה' ותמיד , במפורש או במרומז , הוא שואל לנתיבות עמו . ושני קווי יסוד אלה , עמדת המצפה שלו ושאלת הנתיבות שלו , מציינים את דרכו הספרותית וה מחקרית . עם כל רגישות הקשב וכושר הספיגות שלו לחליפות בזרמי הרוחות של הזמן , הרי לא חל שינוי ותמורה ב'עמדת המצפה' שלו ובצביון שאלותיו לנתיבות העם : ( א ) הוא יודע תמיד לקבוע את עמדת המצפה שלו על פרשת דרכים —על פרשת דרכי התפוצות : ( ב ) והוא שואל לנתיבות עמו את העם עצמו , משתדל למצוא ציוני דרך העם מתוך הסתכלות בחייו , בהליכותיו , בכלל הווייתו . במשך יותר מיובל שנים עורר יעקב לשצ'ינםקי את כל בני דורו , שתהו על דרכו של עמם בעולם והגו בעתידותיו , לעמוד ולהתעכב על יד 'המצפה' שלו , להסתכל ולהתבונן בנתיבות שהוא ציין , ולחקור ולדרוש באותן השאלות שהוא העמיד לפניהם . המסתכלים והמתבוננים , החוקרים והדורשים , ראו , כמובן , לעתים קרובות ראייה אחרת את ה'תהליכים , ' ותשובותיהם על השא לות היו לעתים גם הן לגמרי אחרות . אבל זכותו הגדולה של יעקב לשצ'ינסקי היא בעצם העמידה על פרשת הדרכים ובהסתכלות בדרכים ובשאלות שעורר כשהן לעצמן . היה בהן משום מפנה רב תוצאות בדרך הגותו של הדור . כי השאלות הללו היו בתחום שלא השגיחו בו כמעט עד ימיו , לא חקרו אותו ולא דרשו בו , הלא הוא התחום של 'היהודים כמו שהם : ' מספרם , יישוביהם , מלאכתם , עסקיהם , דמותם החברתית והתרבותית , קווי התפתחו תם כמו שהם נראים לעין והמגמות הגלומות בהם לעתיד לבוא . ויעמידה' זו של יעקב לשצ'ינסקי 'על פרשת הדרכים' של עמו וצביון זה לשאלת נתיבותיהם אינם רק פרי סגולותיו האישיות ודרכו הציבורית , אלא קשורים ושזורים הם בכל היי דורו . [ ג ] יעקב לשצ'ינםקי הלך עם דורו , כשהוא נתון כולו בתוך תוכו , בלבטיו , תהיו תיו ונפתוליו . ומעטים היו בישראל דורות כדור זה ללבטי רוח , לתהיות דרכים ולנפתולי גורל . בני הדור הזה , הדור השני ל'חיבת ציון , ' הועמדו ' על פרשת דרכים' והוטל עליהם למצוא את נתיבם ולפלס בו דרך לרבים ולהוליד אותם אחריהם .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help