sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

תולדות "דרך היסורים " מראשיתה ועד למאה 12-ה בראשית דברי ימי הנצרות לא היה קיים המושג "דרך היסורים" ואין גם זכר ל"תחנות" השונות לאורך הדרך . תחת זאת היה מקובל ללכת בתוואי שעשה ישו מגת שמנים ( או מהפרטוריום ) לגולגותא . הדגש במגמת המאמינים לא היה איפוא להתעכב בנקודה זו או אחרת , אלא לעשות את הדרך ישירות בין נקודת המוצא והיעד . כך , איגריה ( שנת ( 393 מעידה , כי עדת המאמינים נפגשה בשבוע שלפני הפסח בגת שמנים , ומשם הלכה בתהלוכה איטית בכיוון לשער המזרחי , תוך שירת זמירות הוריה . לאחר שבאו בשערי העיר בשעות המוקרמות של הבוקר , נתכנסו וקראו את אותו פרק בברית החדשה הנוגע למשפטו של ישו בפרטוריום ( מתי כ"ז , ( ולכנסית הקבר . אף שביתו של כייפא וחורבות הפרטוריום היו ידועים , הם לא נכללו במסלול המאמינים , אלא לאחר שניבנו במקום כנסיות . בסוף התקופה הביזאנטית היה כבר מקובל ללכת מהקדרון לכיוון כנסית פטר גליקנטאו ( בית כייפא - מקום מאסר ישו ) במורד הר ציון , להמשיך לכנסית סנטה סופיה (**) ומשם לקלוריה . במשך כל התקופה הערבית לא השתנה מסלול זה , אלא שהאטריום , שהיה בין הקבר הקדוש והגולגותא , נקרא עתה " הגן הקדוש " ( בהתבסס על דברי יוחנן י"ט , . ( 19 במאה הי"ב זיהו את הפרטוריום על הר ציון (***) והמסלול היה בתוואי הר ציון - גולגותא . במאה הי"א אסרו המוסלמים על הנוצרים לבצע את הטקסים הדתיים בפומבי , ולכן נבנו מספר מקומות תפילה ליד הקלוריה כתחליף לתחנות , שאסור היה להתפלל לידן . המסורת מיקמה איפוא בכנסית הקבר את מקום מאסרו של ישו , את עמוד ההלקאה , אח המקום בו הולבש ישו בכתר הקוצים והולבש במעיל הארגמן , מקום חלוקת הבגדים וכוי . * הראשון שנתן ביטוי לכך היה עולה רגל במאה . 13-ה הוא ביקר ב"דרך היסורים" " כדי שסבלוחיו של ישו יחרטו ביתר שאח בזכרון , ושדמו של ישו שנשפך כדי לגאול אותנו מחטאותינו יחזקני ויסייע לי להטיף למענו אשר במותו ציוה לי את החיים , " ומכאן שהיתה חשיבות מירבית לכך , שילך באותה דרך בה נשא ישו את הצלב . * - * כנסיה זו שהיתה כנראה בטירופיאון במקום שמצויה כיום התחנה , 4-ה הנציחה את הפרטוריום . הכנםיה חרבה בימי הביניים . ### בדעה זו תומכים כיום חוקרים רבים . תולדות "דרך היסורים" המסורת קבעה את התחנות מצפון לו . הנה כי כן , הגורמים הנזכרים סייעו לכך , שדוקא בתקופה זו מוקדה דעת הבל למקום זה , ונתגבשו התוואי וקווי האופי העיקריים של "דרך היסורים" . (*)

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help